-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Første glimt av nye Aygo
Toyota Aygo er en tredel av et sett trillinger. Den første av dem dukket opp for noen dager siden. Nå antyder Toyota at de snart er på plass med sin.
Det er ikke akkurat noen bombe når Toyota nå sender ut en pressemelding og et intetsigende bilde som skal fortelle oss at den nye Aygo skal debutere i Geneve om 14 dager.
Peugeot har allerede vist oss sin versjon, og det ingen grunn til at det ikke også skulle komme tilsvarende fra Toyota og Citroën.
Fabrikken der disse bilene blir bygget heter jo tross alt Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) så det hadde vært underlig om vi ikke også denne gang skulle møte en forholdsvis identisk trio.
Fabrikken ligger forresten i Kolin, i den Tsjekkiske Republikk, så dette er en heleuropeisk Toyota.
Det er ingen grunn til å regne med andre tekniske spesifikasjoner enn vi allerede kjenner fra Peugeoten – fire tre-pottere på 1 eller 1,2 liter med hestekreftene fra 67 til 82 og noen transmisjonsvalg.
Målene kommer sikkert ikke til å være annerledes de heller, kanskje en eller to cm. i lengden, men ellers kan vi regne med tvilling-gener.
MEN: i motsetning til den forrige modellen later det til at denne gang har hvert merkes designere fått fritt spillerom innenfor de gitte parameterne.
«Vi ville ikke falle i up!, Citigo og Mii-fellen» sa en Citroën-person til meg da vi var nede på Cactus-presentasjonen. Og de Citroën-forhandlerne som overvar sin Cactus-presentasjon, og som holdt øynene åpne fikk se en ny C1 trille over scenen. De forteller meg at den ser helt annerledes ut enn den Peugeoten vi allerede har presentert på BilNorge.no.
Citroën kommer til å gå ut med sin C1-informasjon den 24. februar – verden holder pusten av spenning – og når vi kommer til Geneve skal vi endelig få se alt av alle tre på ett gulv.
Underlig snik-introduksjon forresten, kanskje har de tre rukket lodd opp av hatten for å avgjøre rekkefølgen på presentasjonene.
Og hvis du er veldig interessert vil du kanskje gjerne vite hva Toyota har fortalt oss så langt:
Toyota viser frem sin nye AYGO i Geneve . Modellen får et designtema kalt ‘J-Playful’, hvor hensikten er å bringe en ny form for lekenhet til A-segmentet. Chief Engineer David Terai pirrer interessen: “Jeg ville lage en bil som står ut på en japansk måte, og som fanger fantasien til kunder over hele Europa. Derfor lot jeg meg inspirere av dagens japanske ungdomskultur.”
Skikkelig pirret, håper jeg.
Skal vi minne om at det opprinnelige Aygo, C1 og 107-samarbeidet (Peugeot er de eneste som endrer navnet i denne runden) stammer fra en avtale mellom partene i 2001. Kodenavnet var B-Zero og bilene ble vist for første gang i Geneve i 2005.
Hvor mange de har produsert aner jeg ikke, men de rundet de første to millionene for nøyaktig to år siden. Norge bidro ikke stort til det resultatet, litt over 9.200 av disse siden starten.
Og hva jeg i hvert fall overhodet ikke vet er hvordan fordelingen er. Hvor mange prosent kommer ut som Toyota, og hvordan deler Peugeot og Citroën opp resten? Men hvis forholdet i Norge stemmer så er fordelingen: 50:27:23.
Hva jeg derimot vet er at Toyota også skal vise oss brensecellekonseptet FCV for første gang i Europa, og så har de noe de kaller FV2, «et konsept for fremtidens mobilitet som utforsker nye interaksjoner mellom fører, bil og omgivelsene».