Mercedes-Benz B150 BlueEFFICIENCY
Foto: Trygve Bæra
Mercedes-Benz B150 BlueEFFICIENCY
Foto: Trygve Bæra
Mercedes-Benz B150 BlueEFFICIENCY
Foto: Trygve Bæra
Mercedes-Benz B150 BlueEFFICIENCY
Foto: Trygve Bæra
Mercedes-Benz B150 BlueEFFICIENCY
Foto: Trygve Bæra
Mercedes-Benz B150 BlueEFFICIENCY
Foto: Trygve Bæra
Mercedes-Benz B150 BlueEFFICIENCY
Foto: Trygve Bæra
Mercedes-Benz B150 BlueEFFICIENCY
Foto: Trygve Bæra
Mercedes-Benz B150 BlueEFFICIENCY
Foto: Trygve Bæra

Mercedes på sparebluss

Mercedes-Benz B150 fremstår som relativt rimelig premiumbil. Den overrasker ved å vise seg frem som en romslig flerbruksbil.

Publisert Sist oppdatert

Rommelig

Det første som slår deg når du setter deg i B-klasse, er størrelsen. Fra utsiden ser det ut som en liten kompaktbil, men plassen innvendig er faktisk ganske imponerende. Spørsmålet er om 95 hester er nok til å flytte alt du kan finne på å fylle den med.

Mercedes lover oss at 0-100 skal gå unna på 13,2 sekunder, men det krever at du tyner den 1,5-liters bensinmotoren litt mer enn den tilsynelatende setter pris på om vi skal dømme etter lyden.

Starter og stopper

BlueEFFICIENCY heter det når Mercedes-Benz ved hjelp av forskjellige tiltak har redusert drivstofforbruket. Ikke ulikt andre produsenter gjør man dette ved hjelp av kjente tiltak.

For vår testbil gir dette seg utslag i redusert luftmotstand, dekk som ruller lettere og et system som stopper og starter motoren når man for eksempel stopper for rødt lys. Denne formen for start/stopp har vist seg som en effektiv måte å spare drivstoff på – ikke minst når det kommer til EU-normens forbrukssyklus.

Start-/stopp-funksjonen slår automatisk av motoren når føreren skifter til fri ved lave hastigheter og samtidig betjener bremsepedalen. Når du trår på clutchen eller slipper bremsepedalen, startes motoren igjen nærmest lydløst i løpet av en brøkdel av et sekund.

B-Klasse har sammen med lillebror, A-Klasse, en remdrevet startgenerator som starter motoren automatisk når du slipper bremsepedalen.

Ved å benytte seg av lettere materialer, har man også klart å redusere vekten på bilen. Riktignok kan det hende at du fort fjerner denne lille fordelen om du har spist godt med julemat…

B-Klasse 150 reduseres CO2-utslippet til 148 g/km fra tidligere158 g/km.

Oppdatert

Tre år etter introduksjonen, har Mercedes-Benz bestemt seg for å skjerpe appellen til B-klasse med nye fortlykter og ny grill. Også bak har man ryddet opp og gitt bilen et litt mer moderne utseende.

B-Klasse har likevel alltid først og fremst vært noe for seg selv når du setter deg inn i den. Selv for godt voksne mennesker, er det god plass til bena om man setter seg i baksetet. Faktisk skal du langt opp i bokstavrekken til Mercedes for å finne samme plass i baksetet, og bare de aller høyeste vil finne grunn til å klage over takhøyden.

Det kreves litt tilvenning å sette seg i forsetene. På grunn av det relativt høye gulvet sitter du mye mer sportslig enn du forventer deg i en slik bil. Høyden på setene er relativt lave, og det er nesten som å sitte i en sportsbil på stylter.

Til tross for at B-klasse er kortere enn en Ford Focus, oppleves den altså som romslig. Det skyldes god utnyttelse av høyden og måten Mercedes har konstruert sine småbiler på med ”dobbel bunn”. Det gjør at motor og gearkasse delvis befinner seg under kupeen - noe som gjør at frontpartiet på bilen ikke trenger å være så langt.

Mer tur enn sport

Mercedes kaller bilen for en kompakt sportstourer, men selv om det har skjedd mye med kjøreegenskapene siden første generasjon A-Klasse – pioneren i denne klassen, skal man legge store mengder godvilje til for å kalle den sportslig.

Til tross for at den neppe kommer til å bli noen vinner i sportsvognklubben, har B-Klasse fått betydelig bedre styrefølelse og en noe mindre flytende oppførsel på landeveien enn vi har opplevd tidligere.

Det som imidlertid var skuffende, om kanskje ikke helt overraskende, var hvor følsom bilen er for sidevind. Den er høy, men man skulle tro at tyske ingeniører og testere har kjørt bilen så mye på autobahn at man ville forsøkt å gjøre ytterligere for å motvirke akkurat dette.

På den gledelige siden, den innvendige kvaliteten er betydelig oppgradert fra det vi har sett tidligere. Riktignok er vi ikke helt tilbake til pengeskapsfølelsen som man får i en Mercedes-Benz fra 70-tallet, men man har virkelig klart å prege premiumfølelsen inn i detaljene i bilen.

Innstegsmodell

B150 BlueEFFICIENCY har en startpris på 259.900 kroner. Det bør være en brukbar pris for en premiumbil med så mye plass som vi snakker om her. Selv om de er mer tradisjonelle kombibiler, er de to nærmeste konkurrentene blant premiumbilene Audi A3 eller BMW 1-serie.

De starter prismessig litt under, en femdørs A3 med 1,6-liters motor på 102 hester får du fra kr 252.600, mens en 116i med like mange dører koster fra kr 254 000.

Plassmessig er det mye mer nærliggende å sammenligne med biler som Renault Scénic, Ford C-Max og Golf Plus.

B-Klasse gir mer kvalitetsfølelse enn de tre nevnte, med på kjøpet får du også det lille statustillegget som stjernen i fronten fortsatt gir deg. Baksiden er prisbildet som fort gjør at Mercedesen blir noe dyrere, særlig når man begynner å plukke på ekstrautstyrslisten.

Dessuten vil nok mange la seg friste til å kikke på det minste dieselalterativet som er B180 CDI med 109 hesters diesel. Her er det nok også mulig å finne overliggere, altså biler fra før faceliften, som det bør være mulig å få for omtrent samme pris den vi har kjørt.

+

Kvalitetsfølelse og plass.

-

Følsom for sidevind.

Powered by Labrador CMS