-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes med brenselcelle til Norge
Mercedes setter i gang serieproduksjon av B-Klasse F-Cell, en elbil drevet av brenselceller. Snart kan du få den på norske skilter.
Nå er det kanskje en mild overdrivelse å kalle dette en serieproduksjon, men fra våren 2010 skal Mercedes lage en serie på 200 eksemplarer ved sitt anlegg i Sindelfingen.
Tyskland og USA blir blant de første markeder, men kryss i taket! Det gjør også Norge.
Hit kommer ca 10 eksemplarer innen neste sommer, og disse skal leases til utvalgte kunder for en prislapp på mellom åtte og ti tusen kroner per måned. Her ligger det uante PR-muligheter for en tilfeldig Fredrik H eller en Petter S!
Hjertet i B-Klasse F-Cell er en elmotor drevet av en såkalt brenselcelle som produserer elektrisk kraft om bord i bilen. Det eneste som kommer ut i den andre enden er rent vann.
Sandwich
Det meste av drivverket plasseres i det såkalte sandwich-gulvet i B-Klasse. Dermed blir komfort og bagasjeplass som i modellene med forbrenningsmotor.
Motoren yter 100 kW (136 hk) og har et maks dreiemoment på 290 Nm. Rekkevidden per fylling er 400 km, og Mercedes sammenligner kjøreglede og dynamikk med en tilsvarende bil utstyrt med 2-liters bensinmotor.
Forbruket er derimot beskjedent – det tilsvarer 0,33 liter diesel på mila. Kulde skal heller ikke være noe stort problem, den såkalte ”stacken” skal kunne fyres ved minus 25. Optimal arbeidstemperatur for systemet er 80 grader.
HyNor
Det er hydrogen som gir næring til brenselcellen, og vannstoffet lagres i tre tanker under et trykk på 700 bar. Hver tank rommer i underkant av 4 kg hydrogen i gassform.
Norge er et av få land som har en viss infrastruktur for hydrogenbiler, det såkalte Hy-Nor-prosjektet som skal gjøre det mulig å kjøre en hydrogenbil mellom Oslo og Stavanger. Det er nok årsaken til at vi blir med i det eksklusive selskapet i denne tidlige fasen.
LES: Vi har kjørt på hydrogen i Norge
Daimler fortsetter å investere i forskning og utvikling tross tøffe tider i bilbransjen.
B-Klasse F-Cell er forløperen til det selskapet håper blir en serie miljøbiler i 2015, med tre alternative drivkilder – ren batteridrift, elmotor med brenselcelle og elmotor med såkalt ”range extender”.
Vi møtte teknologien i CONCEPT BLUE ZERO på årets Detroit-utstilling