-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Får låne hydrogenbil en måned
Før jul inviterte vi lesere av BilNorge.no til å låne en Mercedes B-Klasse F-Cell. Knut Olav Tveit og familien ble de heldige som skal hjelpe oss å smake på fremtiden.
Det var mange og svært gode kandidater som gjerne ville prøve om hydrogen kunne fungere som drivstoff for familiebilen. I utgangspunktet hadde vi sammen med Mercedes-Benz-importør Bertel O. Steen lokket med 14 dagers lån, som en ekstra overraskelse doblet vi lånetiden – slik at den heldige virkelig fikk anledning til å teste hydrogen skikkelig. Variert kjøring
Med to barn på 5 og 2, satser Knut Olav og kona Irene på å bruke bilen til småkjøring til barnehage, fritidsaktiviter for eldstemann og ellers all den kjøringen som må til for å få hverdagen til å henge sammen. - Hydrogenbilen er like miljøvennlig som en elbil, men har nesten en vanlig bils rekkevidde. Jeg har tenkt på elbil, men må da ha to biler, noe som blir dyrt. Vi gleder oss til å teste hydrogenbil i det daglige og til helgebruk. Dette kan virkelig være fremtidens transportløsning, sier Tveit. Han bor ikke langt unna den helt nye fyllestasjonen på Gaustad i Oslo – og har derfor et godt utgangspunkt for å utnytte hydrogenbilen best mulig. Tveit får en gjenomgang av bilen med Michael Angelo Justiniano, fra Bertel O. Steen. - I praksis er dette akkurat som å kjøre en vanlig bensin-, eller dieselbil. Den største forskjellen er at den er veldig stille, og at du kan kjøre uten andre utslipp enn ren vanndamp, sier Justiniano.
- Det eneste du ser her, er at den bare er godkjent for fire personer, og at lokket som vanligvis skjuler reservehjulet – nå skjuler benselcellen. BilNorge.no og Bil, vil selvsagt følge opp familien Tveit gjennom låneperioden. Usikkerhet rundt stasjonene
Mens det i desember ble åpnet en helt ny pumpestasjon på Gaustad, har Statoil varslet at de ønsker å legge ned sine. Oljeselskapet hadde først bestemt seg for å stenge pumpene allerede denne uken, 16. februar, men etter at Oslos miljøbyråd Ola Elvestuen kom på banen, er det utsatt til 7. mai. Det er nå Oslo kommune samt Akershus og Buskerud fylkeskommuner som sikrer driften av stasjonene på Økern og i Drammen. Målet er å få nye aktører på banen. Stasjonen på Gaustad er en del av det EU-finansierte demonstrasjonsprosjektet H2moves Scandinavia. Prosjektet har et budsjett på nær 20 millioner euro, der målet er å sørge for en raskere utbredelse av brenselcellebiler i markedet. Hydrogen fra vannkraft
Slike biler er fritatt fra både engangsavgift og moms, noe som gjør at det er lettere for dem å konkurrere i Norge, enn i land nedover i Europa, der de må konkurrere med billigere bensin- og dieselbiler. Den andre hovedårsaken til at Norge egner seg godt som et utstillingsvindu for hydrogen, er at vi i Norge får det meste av strømmen vår fra vannkraft. I stasjonen på Gaustad produseres hydrogen som er kjøpt med såkalte grønne sertifikater. Det skal sikre at hydrogenbilene som fylles der skal være miljøvennlige også når man ser på hele bilens livssyklus. I tillegg til stasjonen på Gaustad, vil det komme ytterligere to stasjoner i drift det kommende året. En knyttet til forskningsinstitusjonene på Kjeller, og enn for busser i Oppegård.