-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes på elbilgaleien
Mercedes lanserer sin første elbil. Den inneholder typiske Mercedes-kvaliteter og blir trolig den mest praktiske elbil på markedet. Men prisen er langt fra avskrekkende.
Mercedes foretar et ansiktsløft av B-Klassen i forbindelse med innfasingen av Euro6-motorer. Samtidig lanserer de to nye drivlinjer gjennom B 200 Natural Gas Drive og B Electric Drive.
Gassdrift er populært i mange markeder, blant annet i Nederland har drosjene kjørt på gass i årtier. Utgaven med elmotor vil nok derimot få en kjølig mottagelse i de fleste europeiske markeder – med unntak av annerledeslandet Norge.
Hva slags bil er dette?
Bilen er basert på en vanlig B-Klasse og innehar nesten de samme egenskapene. Det betyr høy sittestilling, god komfort og et bagasjerom på hele 510 liter – det er vesentlig større enn hos konkurrentene (med unntak av Tesla).
Motor / drivverk?
Elmotoren har hele 180 hestekrefter (132 kW) og et dreiemoment på 340 Newtonmeter som er på plass fra første omdreining. Den er dermed vesentlig kraftigere enn populære elbiler som Nissan Leaf og VW e-Golf. BMW i3 har 170 hk, men vesentlig lavere vekt.
Null til hundre går unna på 7,9 sekunder og potensiell toppfart er 160 km/t. Eneste elbiler som gjør sprinten kjappere er i3 (7,2 sekunder) og Tesla S (6,2 sek. og kjappere).
Og apropos Tesla – motor og batteripakke i B Electric Drive er levert av den amerikanske produsenten som Daimler-konsernet har hatt eierinteresser i.
Det er imidlertid én vesentlig forskjell mellom de to, for mens Tesla-modellen (og B-klassens naturlige konkurrenter) kan hurtiglades i løpet av en halvtime, trenger B Electric Drive tre timer for å fullades, selv fra en hurtiglader.
Mercedes forventer nemlig at de fleste kundene vil lade bilen over natten hjemme og har av plasshensyn eliminert muligheten for å lade mens du spiser lunsj.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Sammenlignet med e-Golf, i3 og Leaf har B Electric Drive mange fordeler. Den er en fullverdig femseter med et digert bagasjerom.
Baksetet er litt høyere enn i en vanlig B-Klasse pga. batteriets plassering, men dette merkes knapt. En liten ulempe er imidlertid at gulvet ikke blir helt flatt når man legger ned seteryggene.
Dessuten er den som andre elbiler meget stillegående, ja faktisk så stillegående at man som ekstrautstyr kan få den utstyrt med en lydgenerator som varsler fotgjengere med en pipetone i hastigheter under 30 km/t.
Bestiller man tilleggsutstyret «Range Plus» kan rekkevidden økes med rundt 30 kilometer ved å topplade batteriene. Mercedes fraråder å gjøre dette for ofte, siden det kan forringe batteriene, men de opprettholder likevel sin batterigaranti på 8 år / 100.000 km.
Hvordan er den å kjøre?
B Electric Drive har komfort på nivå med sine søsken i B-Klassen, og er takket være den kraftige elmotoren meget sportslig. Batteriene er plassert i gulvet, slik at den ekstra tyngden ikke virker hemmende for de sportslige egenskapene – snarere tvert imot.
Chassiset er stivet opp for å kompensere for ekstra vekt, og det gjør at bilen kjennes litt stump på ujevn vei.
Bilen har tre kjøremodi, E + (Economy Plus), E og S (Sport). Det er ved sistnevnte innstilling man henter ut maks effekt. Ved E-innstillingene «strupes» motoren for å gi lengst mulig rekkevidde – ved E+ er under halvparten av de 180 hestene i aksjon. Det merkes tydelig!
Hvem passer den for?
B Electric Drive er en fullverdig familiebil for de som har en daglig kjørelengde på inntil cirka 150 km, spesielt om de har mulighet for å lade mens de er på jobb. Du må nemlig regne med at rekkevidden reduseres med inntil 40 % når klimaanlegg mm. er i aksjon.
Den kan også brukes på lengre turer, under forutsetning at du kan legge inn pauser på tre timer ved en hurtigladestasjon. Det er nok uaktuelt for de fleste.
Konkurrenter?
BMW i3, Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf og Kia Soul Electric er naturlige konkurrenter å sammenligne med. Tesla S er jo ekstremt populær i Norge, men denne koster fra 200.000 kroner mer enn Mercedes-modellen.
Dette liker vi:
B Electric Drive er en fullverdig familiebil med elektrisk drivlinje. Den har kvaliteter, komfort og sikkerhet på et nivå du forventer at det skal være i en Mercedes – meget høyt.
Den har i teorien lengst rekkevidde av modellene i det kompakte elbilsegmentet, og prisen er konkurransedyktig.
Dette liker vi ikke:
At bilen ikke kan hurtiglades gjør den uaktuell for dem som trenger lang rekkevidde, men for alle andre kan den fungere som en vanlig familiebil.
Motor: | Elmotor |
Effekt: | 132 kW (180 hk) |
Dreiemoment: | 340 Nm |
Mål LxBxH: | 436 x 181 x 160 cm |
Akselavstand: | 269,9 cm |
Egenvekt m/fører: | 1725 kg |
Tillatt totalvekt: | 2170 kg |
Bagasjerom: | 501 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 7,9 sek. |
Toppfart: | 160 km/t |
Rekkevidde: | 200 km |
Snittforbruk: | 1,66 kWh/mil |
CO2: | 0 g/km |
Pris fra: | kr. 271.980 |