Mercedes B-klasse
Mercedes B-klasse
Mercedes B-klasse
Mercedes B-klasse
Mercedes B-klasse
Mercedes B-klasse
Mercedes B-klasse
Mercedes B-klasse
Mercedes B-klasse
Mercedes B-klasse
Mercedes B-klasse
Mercedes B-klasse
Mercedes B-klasse
Mercedes B-klasse

Marginalisert Mercedes

Premium kompakt crossover med bensin- eller dieselmotor? Det kan ikke være annet enn Mercedes B-klasse. Men er den i ferd med å pådra seg gubbestempel?

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 5-2019.

Alt er egentlig på skinner med Mercedes nye B-klasse. 4,53 meter lang, 1,56 meter høy og variabelt bagasjerom gjør B-klassen velegnet som familiebil for ikke altfor store familier. Jeg er likevel redd den er i ferd med å bli en marginal bil.

Til å være en høybygd crossover kjører Mercedes B bra, støyer lite, du sitter godt både foran og bak, takhøyden bak gjør det mulig å sitte der for ganske høyvokste og fordi føttene kan stikkes inn under setet foran, vil beinplassen nesten alltid oppleves som svært god. Dette kan være grunnen til at det går mange B-klasse som taxi.

Tredje generasjon
Ny B-klasse scorer høyere på så godt som alle målbare verdier sammenliknet med modellen som erstattes. Den er sikrere enn noen annen kompakt Mercedes tidligere og inneholder et vell av førerstøttefunksjoner.

Bortsett fra høyere sitteposisjon gjenkjennes så godt som hele interiøret fra A-klassen, og for den saks skyld flere Mercedes-modeller, med den digre skjermen som egentlig består av to sammenkoplede og sylskarpe skjermer. Den til venstre viser all nødvendig kjøreinformasjon, mens skjermen til høyre primært er der for infotainment-teknologien.

Takk og pris for manuell betjening: På en slisse under tre store luftdyser kontrolleres klimaanlegget.

Via berøringsplaten på midtkonsollen (den har egen håndhviler og klikkfunksjoner) holdes styr på mange av funksjonene på dashbordskjermen med mindre du velger å styre dem fra rattet. Ved siden av berøringsplaten, og gjemt på høyde side av denne, sitter også volumhjulet for lydvolumet sammen med knottene for radio/media og navigasjon/kart.

Men de har du lite bruk for. De er mer der for syns skyld og for dem som ikke føler seg fortrolig med berøringsflater.

Rattfunksjoner
Det aller meste kan og bør styres fra rattet i Mercedes B-klasse. Via en liten, men lettstyrt berøringsflate for venstre tommel velger du blant alle skjermbildene i instrumentskjermen.

Med tommelen aktiveres og innstilles også den adaptive cruisekontrollen med køfunksjon og du velger avstand til forankjørende.

På samme måte styres alle innstillinger på senterskjermen inkludert telefonbruk og lydvolum på anlegget med høyre tommel.

Eller du kan via MBUX i standardpakken velge stemmestyring. Bare å si «Hey Mercedes», og fortsett med å fortelle bilen hva den skal gjøre som eksempelvis å finne fram til radiokanalen du ønsker å lytte til.

Sånn sett er sannsynligvis Mercedes det bilmerket som for tiden er kommet lengst i å ta i bruk digitalteknologi orientert mot brukeren.

At bilen nesten kjører av seg selv på godt oppmerket flerfeltsvei skulle derfor være unødvendig å nevne.

I det hele tatt er B-klasse er lett å like.

Ikke ledning
Likevel står ikke kundene i kø slik de gjorde for fire år siden. Snarere tvert om. Etter total makeover av A-klassen, skal det ikke mye til før B-klassen ender opp som «gubbealternativet».

"Ladeledning følger ikke med, og du kan ikke kjøpe den som ekstrautstyr heller", skrev kollega Skar da han testet bilen for bladet Bil i vår. Dette har endret seg nå - snart er bilen klar som ladbar hybrid med god elektrisk rekevidde.

Fra å ha vært et rullende laboratorium i første og andre generasjon, er nå B-klasse bare den største og den mest familievennlige av de kompakte Mercedes-modellene. Til tross for begrenset rekkevidde og mangel på hurtiglademulighet var det likevel den elektriske varianten som gjorde B-klasse til Mercedes' mest kjøpte bilmodell i et par år.

BMW 225xe
Forklaringen på at B-klassen lett ender opp som en marginal modell i Norge er å finne hos konkurrenten. BMW 2-serie Active Tourer, som riktignok er en tanke kortere, men koster omtrent det samme, kan lades og sparker derfor fra med 88 flere hester og nær dobbelt moment. Og kanskje viktigst for mange: BMW trekker på alle fire via elektrisk drift på bakhjulene. Det siste er viktig for fire av ti norske bilkjøpere som velger drift på alle hjul.

225xe kommer svært gunstig ut avgiftsmessig 15.636 kroner vs 81.183 kroner i engangsavgift. BMW-en gir totalt mest bil for pengene. 530.000 for innstegsmodellen av B-klasse føles stivt, selv med mye utstyr.

A i bunnen
B-klasse bygges over samme tekniske lest som blant annet A-klassen og tilbys derfor med det samme motorprogrammet: 1,3-liters bensinmotor med 136, alternativt 163 hk eller dieselvariantene 1,5 l/116 hk, 2,0 l/150/190 hk, de kraftigste dieselmotorene med åttetrinns automatkasse, alle de andre motorene med sju trinn. Manuelt gir får du ikke i Norge og firehjulsdrift kommer litt senere.

Uvisst av annen grunn en for tradisjonens skyld velges gir med en spak på høyre side av rattet. Nå er den tynn og oppleves simpel i forhold til hva jeg er vant til fra Mercedes og i forhold til kvaliteten på resten av interiøret.

Bensinmotorene er et fellesprosjekt med Nissan/Renault, så du finner igjen basisversjon av samme motor i oppgradert Nissan Qashqai, men med annen motorstyring og effektuttak.

1,3 liter og 136 hk/200 Nm i moment fremkaller ikke AMG-opplevelsen i Mercedes B, men der skal den heller ikke være. 0,60 liter/mil i testforbruk er derimot bra for en såpass stor bensinbil.

Powered by Labrador CMS