-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Suzuki Baleno 1.6 GLX 4WD
At Suzuki ofte forbindes med annet enn biler, er en trend som er i ferd med å snu her til lands også. Volummodellen Baleno kommer med firehjulstrekk og prislapp godt under 200.000 kroner den eneste firehjulsdrevne sedanen på markedet i denne prisklassen.
Først publisert i BIL 4 - 1996.
Interiøret i Baleno er nøytralt, men moderne. Det skiller seg lite fra konkurrentene i både positiv og negativ forstand. Betjeningshendler og brytere er stort sett der man forventer å finne dem, og den eneste ulempen er plasseringen av hendlene for defrosteranlegget. De ligger skjult bak gearspaken og kan være vanskelige å få fatt i.
Setene har integrert hodestøtte og er faste og fine med meget god side- og lårstøtte. Imid-lertid er det et forhold mellom ratt, sete og pedaler som kan by på problemer. Med en normal avstand til rattet kommer pedalene for nær sjåføren slik at høyre lår ikke får støtte på setet. Det er slitsomt på lengre turer. Fotstøtten for venstrefoten er heller ikke god nok.
Baksetepassasjerene har normalt god benplass, men sitter trangt. Delt, nedfellbar bakseterygg gir muligheter for fleksible bagasjeromsløsninger. Det trengs, for bagasjerommet rommer bare 320 liter. Det er mindre enn mange av konkurrentene i samme størrelse. Sedanen er 33 cm lengre enn Baleno kombikupé og har 248 cm akselavstanden, 10 cm lengre enn kombikupéen. Med en lengde på snaue 420 cm skal den konkurrere med sedaner som Seat Cordoba, Peugeot 306 og Opel Astra. Det nye våpenet fra Suzuki er firehjulsdrift og der regjerer Suzuki-sedanen ganske alene i prisklassen under 200.000. Nærmeste konkurrent i så måte er Subaru Impreza 1.6 GL som koster rundt 210.000 kroner.
Firehjulsdriftssystemet er enkelt og består av en viskosekobling på mellomakselen. Ved normal kjøring overføres drivkreftene til forhjulene, men skulle et av disse begynne å spinne overføres drivkreftene via viskosekoblingen til bakhjulene. Systemet er forbedret i forhold til det Suzuki brukte på Swift. Også Baleno kan oppføre seg nokså rampete på glatt føre. Ved litt uvøren omgang med gassen kan det lett oppstå overstyring, men på normal vei og tørt føre oppfører bilen seg nøytralt og fornuftig.
Motoren er kvikk, men støyer en del under akselerasjon. Dreiemoment på 127 Nm er ikke imponerende høyt, men mesteparten av momentet er tilgjengelig over et relativt bredt turtallsområde og gir derfor brukbar fleksibilitet. Gearkassen er presis og lettsjaltet og bidrar til at Baleno er så vidt lettkjørt som den er. Over større ujevnheter er komforten akseptabel, men over skarpe ujevnheter spesielt i lave hastigheter er det ikke vanskelig å høre og kjenne hva hjulopphenget bedriver.
Baleno kan skilte med et høyt utstyrsnivå. To kollisjonsputer, servostyring, elektriske vin-dusheiser, elektrisk justerbare speil, sentrallås, høyderegulerbart førersete og sikkerhetsbelter, justerbart ratt, vindusspylere og innvendig åpning av tanklokk og bagasjeromluke er standard. Det burde dekke de fleste behov. ABS-bremser er ikke tilgjengelig på Baleno med firehjulsdrift.
Selv om bilen da er noenlunde komplett utstyrt, skal den kjempe mot biler som er godt innarbeidet i markedet. I forhold til mange av sine konkurrenter er Baleno bedre utstyrt til samme pris, men den har litt mindre bagasjerom. Baleno med firehjulsdrift koster 15.000 kroner mer enn den ordinære sedanen og bare 5.000 mer enn en Baleno med ABS-bremser og elektronisk styrt fjæringsprogram. Men firehjulsdriftens fordeler og ulemper er tilgjengelig i en lettkjørt sedan med en overkommelig prislapp.
SUZUKI BALENO 1.6 GLX 4WD:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og fire ventiler pr sylinder. 1590 ccm. 74 kW (100 hk) v/6000 o/min. 127 Nm v/3000 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak.
Dekk: 175/70TR13
Mål: Lengde: 419,5 cm. Bredde: 169,0 cm. Høyde: 139,0 cm. Akselavstand: 248,0 cm. Sporvidde f/b: 144,0/143,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1120 kg. Tillatt totalvekt: 1445 kg.
Volum: Bagasjerom: 321 liter (VDA). Tank: 51 liter.
Toppfart: 165 km/t
Forbruk by: 0,91 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,66 l/mil
Pris: kr 189.900