Suzuki Baleno Wagon 1.6 GLX

Suzuki har meldt seg på i konkurransen om stasjonsvogn- kundene i kompaktklassen med sin Baleno Wagon. Bilen byr på ujevne egenskaper, men er alene om å holde seg under 200.000 kroner med firehjulstrekk.

Publisert

Først publisert i BIL 10 - 1996.

Stasjonsvognutgaven av Suzuki Baleno er ikke alene om å skilte med en prislapp under 200.000 kroner. Den må kjempe med konkurrenter som VW Golf, Ford Escort, Toyota Corolla og Opel Astra som alle er etablerte med sine stasjonsvognvarianter. Grunnmodellen av Baleno Wagon med 100-hesters motor har en listepris fra importør på 177.900 kroner.

Det som nok blir det store trekkplasteret for mange potensielle Baleno-kjøpere, er at stasjonsvognen holder seg under 200.000 også med firehjulsdrift. Vår prøvebil denne gang er imidlertid grunnmodellen med
forhjulsdrift.

Lyst interiør
Interiøret er lyst og tiltalende med instrumenter og betjeningshendler logisk og oversiktlig plassert – med et lite unntak for skyvehendlene for varme- og ventilasjonsanlegget. Adkomsten til disse hindres noe av gearspaken når den står i fremre posisjon, altså i første-, tredje- eller femtegear.

Det er lett å finne en kjørestilling som passer, for både førersetet og rattet kan reguleres i høyden. Albueplassen er imidlertid beskjeden, særlig når man har lange ben! Grunnen er at når setet må skyves langt tilbake, befinner albuen seg omtrent 10 cm bakenfor dørenes albueinnsparing. Forsetenes sidestøtte i ryggen kunne vært bedre. Utseendet lover bra, for sidestøttene er store og markerte, men de er dessverre for myke til å gi god støtte.

Motor og gear
Motorrommet med den tverrstilte motoren er ryddig og oversiktlig og med rimelig god plass for å komme til nødvendige gjør-det-selv-sjekkpunkter. Motorens ytelse på 100 hk er i tråd med hva konkurrentene byr på.

Motorens maksimale dreiemomentet er forholdsvis lavt, men toppunktet på 127 Nm nås allerede ved 3200 omdreininger. Samtidig er det meste av dreiemomentet tilgjengelig over et bredt turtallsområde. Det betyr at motorens trekkvillighet i stor grad kan utnyttes på "normale" turtall. Til sammenligning har motoren et turtall på ca 2300 omdreininger i femtegear ved 80 km/t.

Motoren er både kvikk og villig, men det høres så alt for godt at den jobber og støydempingen mellom motor og kupé bør bli bedre.

Gearskiftet er presist og behagelig. Ved lavt turtall, for eksempel ved køkjøring i byen, krever det litt trening å dosere gasspådraget i første- og andregear for å unngå rykkete kjøring.

Hjuloppheng
Baleno har fjærben kombinert med triangelarmer foran og tverrgående bærearmer bak, en konstruksjon som fungerer godt i den sportslige sedanen, men dårlig i stasjonsvognen. Det virker som Suzuki her har bommet ganske kraftig når det gjelder samspillet mellom fjæring og demping.

Ved kjøring over normale norske fartsdempere i 30-40 km/t oppfører ikke bilen seg bra; det bråker og slår i hjulopphenget, særlig bak. Ved litt frisk kurvekjøring på ujevnt underlag gir også bilen signaler om dårlig veigrep. Når fjæringskomforten i tillegg er dårlig, er dette etter min mening ting som Suzukikonstruktørene bør rette på selv om bilen har lav pris.

Mye utstyr
GLX-modellen, som er grunnmodellen til tross for de tre ambisiøse bokstavene, er godt utstyrt: To kollisjonsputer, sentrallås, elektriske vindusheiser, elektrisk innstilling av sidespeilene, servostyring og elektronisk startsperre hører med til standardutstyret. Og ikke minst, tre utstyrsdetaljer kan høydejusteres: Førersetet, rattet og frontlysene.

En GTX-modell (leveres ikke som 4WD) som koster drøyt 40.000 kroner mer enn GLX, er utstyrt med ABS-bremser, "aktiv fjæring" og en motor som yter 121 hk.

Et Columbi egg på utstyrssiden finner vi under gulvmatten i bagasjerommet; en letthåndterlig dekkplate over reservehjulet skjuler flere smarte smårom og dessuten en solid plastbøtte nedfelt midt over hjulnavet. Bøtten kan være piknik-kurv en dag, bærspann en annen, eller rett og slett vannbøtte hvis behovet er til stede.

Samtidig som dette arrangementet gjør det lett å holde god orden i verktøy og andre småsaker som det er naturlig å ha med i bilen, er adkomsten til reservehjulet like lettvint som på andre biler.

Som firehjulstrekker er denne stasjonsvognen uten konkurranse i prisklassen under 200.000 kroner. Er du en bilfeinschmecker som søker nytelse og komfort for alle pengene, er du sikkert villig til å satse i høyere prisklasser.

SUZUKI BALENO WAGON 1.6 GLX:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og fire ventiler pr sylinder. 1590 ccm. 73 kW (100 hk) v/6000 o/min. 127 Nm v/3200 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran, tromler bak.
Dekk: 175/70 R13.
Mål: Lengde: 435,0 cm. Bredde: 169,0 cm. Høyde: 146,0 cm. Akselavstand: 248,0 cm. Sporvidde f/b: 144,0/143,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1090 kg. Tillatt totalvekt: 1560 kg.
Tank: 51 liter.
Aks. 0 - 100: 12,0 sek
Toppfart: 175 km/t
Forbruk by: 0,94 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,63 l/mil
Pris: kr 177.900,-

Powered by Labrador CMS