Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Ford Focus ST

En dieselbil å bli glad i

Dieselmotor i en Focus ST? Ja, kanskje det ikke er så dumt.

Publisert Sist oppdatert

Min aller første bil var en 1993-modell Ford Escort med 1,8-liters dieselmotor. 60 hester dro 1300 kilo stål, noe som resulterte i en 0-100-fart på 25,6 sekunder ... Men den gikk fantastisk billig, og bilen var veldig god å kjøre.

Og det er ikke den bilen som har gjort at jeg ikke er veldig interessert i å skaffe meg dieselbil privat. Bensinturboen jeg har nå er glimrende.

Men kanskje er dette bilen som endelig kan konvertere et bensinhode til å bli litt drivstoff-fleksibel?

Hva slags bil er dette?
Focus ST er en sportsligere, sprekere og tøffere Focus, på linje med diverse merkers GTI-biler. ST har et litt stivere og lavere understell, styling i front og hekk, og egne interiørdetaljer – ikke minst nye stoler.

For første gang har Ford valgt å introdusere en dieselmotor i ST-stallen; en 2-liters motor med 185 hestekrefter. Både Volkswagen og Peugeot har gjort det samme, med sine GTD- og GT-modeller.

I Norge regner Ford med at diesel-STen vil stå for 70% av ST-salget. Det har selvsagt med pris og gjøre, siden dieselvarianten er 78.000 kroner billigere. Riktignok er bensinutgaven en del sprekere, med sine 250 hestekrefter.

Motor og drivverk:
2-liters-motoren i Focus ST er den samme som står i diverse andre Ford-modeller, og har sin basis i PSA-motoren som også brukes i 308 GT. I ST er den tunet til 185 hester, ved hjelp av nye inntak og ny elektronikk.

Kraften sendes til forhjulene via en herlig sekstrinns manuell kasse. Her er det ikke noen skikkelig differensialsperre eller Revoknuckle-løsning å spore. Nå er det såkalt «torque vectoring» som gjelder – et elektronisk system som skal fordele kreftene jevnt til begge hjul.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Det første man legger merke til er nok utseendet. Den svære grillen gir virkelige sportsbilvibber. Innvendig gir de unike Recaro-stolene et tydelig sportspreg. De minner meg om setene i de gamle XR-variantene til Ford – på mange måter ST-bilenes forgjengere.

De ser bra ut, og de er veldig god å sitte i. I begynnelsen syns jeg de var litt for trange mellom sidevangene, men etter noen timer bak rattet innså jeg at de egentlig er veldig gode. De griper og holder deg fast selv i de trangeste hårnålssvingene.

Hvordan er den å kjøre?
Veldig bra. Focus har alltid vært blant klassens aller beste på kjøreegenskaper, og selv om denne generasjonen Focus generelt kanskje ikke er like morsom som forrige generasjon, er den fortsatt veldig god.

Det har ST hatt nytte av, for den kjører fantastisk. De første kilometerne virker den litt stump, akkurat som den hopper og spretter litt, sammenlignet med konkurrenten 308 GT. Men når jeg begynner å finne flyten, og lærer bilen å kjenne litt; da går det straks bedre.

Den griper veiflaten veldig godt, styringen er herlig kontant og girkassen er en fryd å bruke. Ting virker langt mer mekanisk enn det faktisk er – servostyringen er for eksempel elektronisk – og det er en kjempekompliment.

Dieselmotoren drar godt, og selv om den høres godt, har den ikke det verste diesellydbildet der ute. Langt ifra. På tomgang går den rolig og fint, og mye av den ekstra lyden når man drar på, skyldes lydforsterkningen gjennom høyttalerne.

Bensinmotoren er mye sterkere enn dieselmotoren, og også raskere. Og ikke minst - mye mer morsom. Turtallsskalaen er mye større, og lyden er en helt annen – selv om også den er «kunstig» forsterket gjennom høyttaleranlegget.

Men alle kreftene har sin pris også, for det napper friskt i rattet ved skikkelig pådrag. Det er ikke i nærheten så ille i dieselvarianten – der er det nærmest ikke til stede i det hele tatt.

Hvem passer den for?
De som vil ha en morobil som kan brukes hver dag. En bil som gir deg et lite smil hver gang du setter deg inn, og et større smil i det du har kjørt en tur. En bil som underholder samtidig som den tar deg fra A til B på en relativt komfortabel måte. Bare pass på at den turen er lang nok til å gå via både C, D og E før man er fremme. Bare for moro skyld.

Egentlig passer den veldig godt for meg.

Konkurrenter?
Golf GTI er naturligvis den fremste konkurrenten, men i dette segmentet finnes også for eksempel Alfa Romeo Giulietta QV, Renaultsport Megane, Skoda Octavia RS og kanskje også Volvo V40 T5.

På dieselfronten er Golf GTD en solid konkurrent, men den kan ikke tilbys som stasjonsvogn i Norge, noe Focus ST kan. En god konkurrent finnes også i Peugeot 308 GT. Ikke like skarp som Focus, men likevel en bil å vurdere.

Les også: Lekestue - test av GT-biler

Dette liker vi:
Kjøreegenskaper, kjøreegenskaper og kjøreegenskaper. Det nye, faceliftede interiøret er også endelig veldig bra. Utseendet står i stil med ytelsene.

Dette liker vi ikke:
Infotainmentsystemet har blitt milevis bedre, men det finnes fortsatt flottere systemer på markedet. Ta en kikk på Mazda3, for eksempel.

FAKTA Ford Focus ST 2,0 TDCi

Motor:

4-syl. turbodieselmotor, 1997ccm

Effekt:

136 kW (185 hk) v/3.500 o/min.

Dreiemoment:

400 Nm v/2000-2750 o/min.

Mål LxBxH:

436 x 182 x 147 cm

Akselavstand:

265 cm

Egenvekt m/fører:

1539 kg

Bagasjerom:

363-1262 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,1 sek.

Toppfart:

217 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,42 l/mil

CO2:

110 g/km

Pris fra:

kr. 373.000 (+10.000 for stv.)

Powered by Labrador CMS