Range Rover electric trives godt i terrenget, men det blir nok enveiskjørte gater i storbyer som blir den største utfordringen.

Range Rover Electric: Det rike skiftet

Land Rover slipper bilder av den elektriske Range Roveren i forbindelse med vintertest i Sverige, og røper litt om batteri og teknologi.

Publisert Sist oppdatert

Hvis du er rik og savner et godt utvalg av lukseriøse elektriske biler med firehjulstrekk er kanskje Ranger Rover Electric et kjærkomment bidrag.

Du kan nesten ikke se forskjell på en fossil og en elektrisk Ranger Rover og det er også meningen. 

Range Rover er den sterkeste merkevaren til Land Rover, derfor er det ikke rom for å ta konseptet i en annen retning.

Det er mange detaljer som ikke er kjent enda, men Land Rover avslører at bilen kommer med 117 kWh batteri hvor battericellene er stablet i to lag for å maksimere energitettheten og redusere plassbehovet.

Det bør være tilstrekkelig for å komme seg helt opp til Kvitfjell Vest en kald januardag.

Rask lading kan vi også forvente når de putter inn 800 volts teknologi i den store SUVen.

Hvis Range Rover electric bringer deg til hyttepalasset uten ladestopp kan den bli populær i Norge.

Den obligatoriske vinter-testen

Den britiske bilprodusenten kan fortelle om en enda en vellykket vintertest under ekstreme forhold, som de selv skriver.

Rekkevidde i vintersesongen er vi opptatt av her hjemme i Norge, og nettopp hvordan kulden påvirker batteriet ble en sentral del av testingen i Nord-Sverige.

Range Rover electric kommer med nyutviklet ThermAssist teknologi som skal sørge for at bilen leverer optimal rekkevidde selv når det er skikkelig kaldt vær. Teknologien skal også minimere den negative påvirkningen kulde har for ladehastigheten.

Dette lover godt for norske kunder og kanskje ser vi modellen høyt oppe på resultatlisten hvis den blir med på vinter-rekkeviddetesten til NAF og Motor.

Land Rover tar seg god tid og tester den elektriske modellen grundig før salget starter.

Beholder DNA

Det er viktig for Land Rover å fortelle at alle de gode terrengegenskapene blir beholdt når Range Rover blir tilgjengelig som elbil. Den skal tåle hutrende kulde, utålelig varme, klatre og ta seg ned de bratteste skråninger og bade i elven.

Ifølge Land Rover er enpedalskjøring tilpasset bilens Terrain Respons program. Nå behøver du ikke flytte foten mellom gass og brems når du kjører i terrenget.

Den elektriske Range Roveren kommer seg frem uten å plage dyrelivet med motorstøy.

Må være sikre på at den virker

Dette er andre året på rad britene tester bilen i Arjeplog, eller prototypen, som de kaller bilen. Nå fortsetter det krevende test- og utviklingsprogrammet før modellen blir tilgjengelig for kjøp.

Det virker ikke som Land Rover har hast med å starte salget riktig enda. Det er stor fallhøyde når juvelen Range Rover er først ut som elektrisk modell for det ikoniske bilmerket, og de vil nok sikre at dette blir vellykket.

Norske kunder gleder seg

PR Manager hos den norske Land Rover importøren Fam Christina Gudim kan fortelle om spente norske kunder:

- Vi opplever veldig stor interesse rundt nye Range Rover Electric. Det er utrolig gledelig å se at en så tradisjonsrik og ikonisk bil som Range Rover skaper så mye interesse nå når den også blir helelektrisk.

- Dette er en bil vi gleder oss enormt til å lansere, sier Gudim

Range Rover er forventet i markedet første halvdel 2026 ifølge den norske importøren.

Vi må anta at de første bilene blir levert til det britiske kongehuset som er stor fan av Range Rover. Deretter går det vel en båt for å levere til amerikanske high-end kunder, før resten av verdens bemidlede blir invitert til å ta levering av elektrisk Range Rover.

Det er nok mange som gleder seg til å ratte rundt i elektrisk Range Rover.
Powered by Labrador CMS