-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Asymmetrisk DS
Egentlig så det ut som et forslag til en spill-bil, men teksten som følger med antyder at noen mener alvor!
Det er DS som dukker opp i Beijing med noe som ser ut som et resultat av et gutteroms våte drøm.
DS X E-Tense heter prosjektet, og E’en forteller selvfølgelig at dette er elektrisk.
Ganske naturlig – det er lenge siden vi fikk beskjed om at DS er det merket i PSA-gruppen som skal være kjappest ute med den full-elektrifiserte overgangen.
Akkurat denne elbilen skal ikke på banen før i 2035 – ifølge meldingen som følger med skissene.
Den første el-modellen ut blir DS3 Crossback som vi nylig viste spionbilder av
Alle som tror på en asymmetrisk bil, med til sammen 1350 hester, der du enten setter deg i det åpne førersetet dersom du vil kjøre selv, eller synker ned i den lukkede boudoir-avdelingen hvis du (og partner, der er det plass til to) vil bli kjørt av en robot – alle dere to kan rekke opp armene deres nå.
Som passasjerer skal dere altså synke ned i noe som virker som en «utslått fuglevinge» omgitt av rødt og vakre trematerialer og metall. Ikke spor av et instrument – ikke noe synlig infotainment-stash heller – bare en kaffemaskin!
Men jeg er ikke sikker på at jeg vil like et gulv av glass. Jeg trenger ikke å se alle gropene vi kjører over.
Men det er selvfølgelig også ting her som er verdt å se nærmere på. Den gjennomgående bruken av X-former, for eksempel. De gøyale lysene. Og en del av materialene er også spennende, karosseri med «hukommelse» for eksempel – selvreparerende til en viss grad.
Husker du DS viste en annen E-Tense på Genève-utstillingen i 2016?
Motoravdelingen er slik vi ser det på mange biler i dag. En «normal» versjon, 530 hk her, men med 1350 hk når du virkelig vil kjøre selv. Split Power. Fortrinnsvis til trackdays, regner jeg med.
Men samtidig er det underlig at, for bare å ta et eksempel, opphengningen består av skru- og torsjonsfjærer. Ikke spor av aktiv hydraulikk så langt øyet kan se. Vi snakker DS og vi snakker 2035, gjør vi ikke?
Imidlertid kan jeg forstå det når Thierry Metroz, Designsjef hos DS, sier at dette er en reaksjon mot alle de identisk gørrkjedelige mobilitetskonseptene som har dukket opp i det siste. Og at ikke noe kan være fjernere fra en bildeling-tankegang enn denne.
Da kan vi altså se på den som en vellykket, humoristisk flip.
Men jeg er redd det ligger noe mer bak. Den virkelige bilen skal vises i Beijing blir vi fortalt, og der har DS-salget sunket med nesten 50 % i fjor. De trenger trøkk. (Men foreløpig har vi ikke sett snurten av bilen på messa.)
Jeg er stygt redd for at kineserne ikke har den type humor som vil sende DS-salget til himmels når de endelig har forstått at denne bare er et stunt.