-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lavida, en VW for Kina
Ny Lavida, Jettas fetter, er en flott VW du bare kan glemme i Norge. Den hadde premiere i Beijing, og skal bare selges i Kina.
Lavida er en kinesisk suksesshistorie for Volkswagen, solgt i rundt 450.000 eksemplarer som den mest fortrukne kinesiske sedanmodellen i fjor. Det betyr at Lavida selger like godt i Kina som VW-flaggskipet Golf gjør i Europa.
To måneder ut i 2018 rangerer statistikk- og analyseselskapet focus2move.com Lavida som den 21. mest foretrukne bilmodellen i verden.
Når Volkswagen nå nettopp har vist en splitter ny Lavida med tilnavnet Plus, betyr det ikke bare at bilen blir litt større enn forgjengeren både utvendig og innvendig, men at dagens Lavida fortsetter som en rimeligere VW i noen tid til. Det gjøres gjerne slik i Kina.
Så langt har VW sagt lite om 2019-utgaven av Lavida, men den er mistenkelig lik amerikanske VW Jetta som ble vist i ny generasjon på Detroit-utstillingen.
På lanseringsvideoen går det fram at motorprogrammet strekker seg til 280 hk. En titt inn i Lavida viser et umiskjennelig VW-interiør, men også det siste innen infotainment- og førerstøtteteknologi.
Naturligvis skal ny Lavida bygges på den skalerbare MQB-plattformen, og fortsatt i samarbeid med giganten SAIC, i dette tilfellet mer kjent som Shanghai Volkswagen Automotive.
Lavidas historie går tilbake til Auto China i Beijing i 2008, den gang lansert med tre bensinmotorer (1,6 liter/105 hk, 2,0 liter/120 hk og 1,4 liter TSI turbo/131 hk).
Etter at generasjon to av Lavida, som fortsatt hadde første generasjon av Skoda Octavias plattform i bunnen og egentlig bare var en stor oppgradering av forgjengeren, var sluppet ut i butikkene, dukket plutselig noen testbiler forkledd som Audi A3 Sportback opp.
Det skulle vise deg å være et par litt kortere og mye tøffere varianter som fikk navnene Gran Lavida og Cross, begge presentert på Shanghai Auto Show våren 2013 og introdusert noen måneder senere. Hva som skjer med disse er ikke kjent.
Les også: Fem VW du ikke ante noe om
Volkswagen, som totalt solgte 3,2 millioner kjøretøyer i Kina i fjor, har flere kinesiske produksjonssamarbeidspartnere. Lavida-konkurrenten Bora (Jetta) kommer fra FAW-Volkswagen.
SAIC Motor har partnerskap med flere bilprodusenter inkludert Volkswagen, Skoda, Iveco og GM. Tillegg har SAIC egne modeller, blant annet basert på Rover og MG.