-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Geely står på egne hjul
Det kommer kanskje overraskende på mange, men Geely er også et bilmerke med egne biler. I Beijing viste de oss litt av veien fremover.
Det kan ikke være lett å få i oppgave å bygge opp merkevaren Geely i Europa.
Si Geely til noen som har litt peiling, og du får vite at de eier Volvo – med stor suksess. Og dermed også Polestar. Og er det ikke også noe som heter Lynk & Co?
Jo, så er det er noe med en ny, elektrisk, London Taxi. Og jommen tror jeg det er de som kontrollerer Lotus også. Det betyr vel også at de dominerer Proton?
Dessuten var det visst de som kjøpte opp en stor bit av Daimler her forleden. Og eier allerede av del av Volvo lastebiler
Men som bilprodusent er det få som vet noe som helst. Geely er imidlertid, tro det eller ei, også en av de etablerte bilprodusentene i Kina. Stor – det er nesten umulig å sammenligne deltakerne i kinesisk bilindustri – men STOR.
Dessuten er Geely betydningsfull, med glimrende politiske forbindelser. Det er ingen annen kinesisk storbedrift som så smertefritt har fått lov til å investere virkelig betydelige summer i utenlandsk, ikke-kinesisk industri.
Så vet de da også å gjøre bruk av alt de etterhånden eier. For eksempel er den konseptbilen de nå viser i Beijing, Icon, bygget på den samme CMA-arkitekturen som for eksempel XC40.
Mannen som har gitt bilen linjer er ingen annen enn Guy Burgoyne. Han kom til Gøteborg i 1995, ble der i ti år, så innom Australia før han ble hentet til Geely, der han nå er designsjef.
Han følger åpenbart noen vedtatte oppskrifter her, typisk Apple-tech: sateng-hvit overflate og neon-blå innslag for å vise hvor innmari elektrisk dette er. Dessuten er det et hint eller to av den nye Range Rover Coupé her, «men det er da verre ting å bli sammenlignet med», sier han.
Ser man nærmere etter får man kanskje inntrykk av at denne bilen er satt sammen av en rekke byggeklosser – nesten som en lekebil som du kan bytte ut elementene på.
Og som en riktig leke er også denne kassete fasongen utstyrt med ekstremt myke kanter. Nesten så man vil løfte den opp og kose med den.
Nå er det jo ikke noe som sier at denne bilen skal produseres. Men frem til nå har Geely også sagt at de har aldri bygget et konsept som ikke har endt som produksjonsbil.
Vi kan med andre ord håpe på noe ganske moderne fra dette merket, også, i fremtiden.