-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lang, lang nese
Land Rover i Pinocchio-utgave
Denne er slett ikke ny, og som bruktbil har den igjen forsvunnet fra markedet. Men vi kunne ikke dy oss – dette er noe av det merkeligste man kan få se.
Bilen stammer faktisk fra 1968 da to tyske Land Rover romantikere fant ut at de skulle bygge om sin 1967 Series II A.
Det var de som skrev de nye spesifikasjonene, og som tegnet de første utkastene. Utvilsomt inspirert av Pinocchio da han ljugde som verst.
Det er jo karosseriet som er det mest oppsiktsvekkende. Det ble selvfølgelig bygget i aluminium, og banket på et lite karosseriverksted i Erlangen, og dimensjonene ble slik at de to setene nå står like foran bakakselen – resten er panser.
Bortsett fra litt bagasjeplass i den Morgan-liknende hekken da.
I ett med Sahara
Men det finnes flere heftige detaljer her, og da tenker jeg ikke på søte småfinter som en cricket-ball på toppen av girstangen eller hardtop-en eller de nydelige svart-på-hvitt Smith-instrumentene eller den svære Mickey Thompson terreng-gummien, eller sandfargen som får den til å gå i ett med Sahara eller på skinnremmene over panseret.
Nei jeg tenker på det som er under panseret.
Egentlig ser jo bilen ut som om den hadde hatt plass til en Merlin-motor under den lange snuten.
Skaperne nøyde seg imidlertid med en V8 motor – det var ikke vanlig hos Land Rover på 60-tallet, nei. Men det hadde vært gøy med to ganger seks sideblåsere i stedet for bare fire på hver side som nå.
Denne er hentet fra en Range Rover etter at den dukket opp i 1970. JE-Engineering i Coventry bygget den om til fem liter og i dag byr den på 350 hk.
Ga mersmak
De to herrene fikk skilt på den første de bygget, og syntes dette var så gøy at de planla en litt begrenset produksjonsserie av den. Kanskje med en flymotor om bord. Men halvveis i den andre bilen måtte de gi opp – den manglet penger og noen crowd funding på Face var det ikke snakk om da.
Så dette ble den eneste. Den har åpenbart overlevd og var til salgs hos Thiele i Hamburg nylig. Der ble den ikke stående lenge akkurat.
Hvor mye Thiele fikk for den, aner jeg ikke. Men sist bilen var listet, i 2019 og med bare 322 kilometer på klokka, stor den i 300.000 dollar.
Det betyr kanskje at den er bedre som attraksjon på et underholdningsanlegg enn som egen bil til de store ekspedisjonene.