-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mektige britiske bidrag
Rolls & Bentley er to forholdsvis mislykkede bidrag til "Redd Kloden Nå!-kampanjen". Det er likevel noe helt spesielt ved å møte dem i levende live.
Jeg har ikke sjekket opp når Rolls Royce og Bentley begge hadde betydelige premierer samtidig sist. Men jeg kan garantere at det skjedde i hvert fall ikke i Frankfurt.
LES OM: Bentley Mulsanne
LES MER OM: Rolls-Royce Ghost
Høyst sannsynlig var stedet Earls Court i London. Og kanskje var det til og med før Rolls-Royce åt opp Bentley i 1931 – et dramatisk resultat av at Wall Street gikk på trynet den gangen.
God timing?
Nå er en ny øko – i dobbel betydning – krise på gang, og like ”in-your-face” som tidligere, greier både Rolls-Royce og Bentley å komme opp med nye modeller.
Timingen er litt spesiell, for siden Bentley nå er eid av VW og Rolls-Royce av BMW, er det åpenbart at noen tenker likt i begge selskapenes toppetasjer.
Et eller annet sted sitter det folk som sier at, ”Jawohl, 2009 er riktig tid å lansere en ny, totalt uinteressant, firedørs luksusbil og – Jawohl noch einmal – Frankfurts IAA, den grønneste bilutstilling noensinne, er det riktige stedet å vise dem for første gang.”
Britannia ruler
Selvfølgelig er det praktfullt med frostede lamper i interiøret og tunge, krombelagte dørhåndtak pluss tepper du synker ned i – men passer det ikke best på et museum?
De fleste begynner vel å regne eksklusive London-baserte herreklubber som ganske i forgårs nå. Herreklubber på hjul burde derfor være enda litt mer passé.
De få kundene som virkelig ønsker slikt (så langt i år 318 Rolls og 1703 Bentley (samlet tilbakegang er 4000 biler!) – hos Mercedes ligger Maybach på 161 biler – det begynner å bli marginalt), kunne få bygget slike etter spesialbestilling ved et av de mange prototype-verkstedene som finnes rundt i verden. Prisen ville antakelig vært den samme.
Det er med andre ord vanskelig å forstå hvordan velrenommerte selskaper som VW-gruppen og BMW tillater seg å dukke opp med noe så uvirkelig som dette.
Selvfølgelig kan man forsvare seg med at man tar vare på verdifulle håndverkkunster som er i ferd med å forsvinne. Og det skal innrømmes, det du finner av død-ku-overflate og ved i disse bilene, er gjort aldeles nydelig.
LES: Vi har kjør BMWs Gran Turismo
”Kvantesprang”
Og de kan forsvare enorme tekniske fremskritt. V8-motoren i Bentleyen har cut-off på noen sylindre. Fantastisk, og hos Rollsen hjelper en sensasjonell 8-trinns automat bilen til å nå bare 317 g CO2 pr. km.
Men nå er det dessverre slik at å redusere bensinforbruket med 15 prosent fra noe som i utgangspunktet er svært høyt, resulterer bare i et forbruk som ikke er riktig så høyt, men fremdeles alt for høyt.
I USA var det slik før ”finanskrisen” at det var stas å kunne betale den årlige boten for et forbruk som lå over det snittet som var bestemt av CAFE. Heldigvis begynner slik holdning å bli karakterisert som ganske harry.
Å engasjere 2,4 tonn Rolls, uansett om tonnene består av jern eller ”avanserte lettvektskonstruksjoner”, for å frakte inntil fire personer, er ganske vulgært i seg selv. Det er helt på høyde med det trikk eller tog byr på.
(Hvor mye Bentleyen veier kan jeg dessverre ikke svare på. Jeg glemte å spørre fordi jeg regnet med at det sto i presseinformasjonene. Men nei, at det tar 15 timer å sy rattet får jeg vite, at støyanlegget arbeider med 2.200 watt er også ganske klart for meg nå, men vekten aner jeg ikke.)
LES OGSÅ: Porsche Panamera innfridde våre forventninger
Ensformig
Det tristeste er at i grunnen begynner jeg å bli uinteressert i designen også. Dyktige folk begge to, både Ian Cameron hos Rolls-Royce og Dirk van Braeckel hos Bentley.
Men der jeg sto og så på de massive frontene og de enorme sideflatene, som sikkert var veldig kompetent håndtert, var det så liten variasjon underveis, at da øynene endelig begynte å nærme seg hekken etter 5,4 - 5,5 meter, holdt jeg på å sovne.
Det eneste oppløftende var at Bentley hadde en forsiktig Coca-sving over bakhjulene.
Bentley kaller sin nye modell Mulsanne. Det er en hån mot de gamle W.O.Bentley-bygde bilene som virkelig rulet Mulsanne-området på Le Mans. De var minimalistiske og funksjonelle. De ble bygget for å gjøre en jobb som var viktig den gang. Og de gjorde jobben.
Rolls-Royce-navnet, derimot, Ghost er meget mer passende. For det er jo akkurat det denne type biler står i fare for å bli nå.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT