Britisk luksus selger bra

De to mest luksuriøse britiske bilmerkene, Rolls-Royce og Bentley, har nettopp lagt frem sine 2000-resultater. Begge kan vise til solid økning sammenlignet med 1999.

Publisert

For begge merkene er det det amerikanske kontinentet som tar unna flest enheter – faktisk ble 50% av alle solgte Rolls’er fraktet over dammen. Imidlertid er det fastlands-Europa som kan vise til størst økning av Rolls-Royce salget med hele 97,8%. På hjemmemarkedet og i Japan må de imidlertid tåle en svak tilbakegang. Toppsjef i RRB-gruppen, Tony Gott, sier det er Corniche som står for økningen av Rolls-salget og han regner med at denne modellen også vil sørge for at salget holdes stabilt i 2001.

Hos Bentley er det økning i alle salgsregioner. Europa (ex UK) øker med 49% mens de i Japan øker med hele 42 prosent. Størst er imidlertid veksten på andre markeder, i praksis Fjerne Østen og Oseania, hvor de mer enn dobler salget sitt. For Bentleys vedkommende tror Gott at deres satsning på Le Mans samt den nye mellomstørrelse-bilen som skal lanseres i løpet av en treårs periode vil gi positive utslag.

I rene tall er salget for de to merkene som følger (med salg1999 i parentes):

BENTLEY:

  • Amerika: 558 biler (437) +27,69%
  • Storbritannia: 437 biler (337) + 29,68%
  • Europa (ex UK): 231 biler (155) + 49,04%
  • Japan: 47 biler (33) + 42,43%
  • Øvrige markeder: 91 biler (45) + 102,23%

TOTAL: 1364 biler (1007) + 35,46%

ROLLS-ROYCE:

  • Amerika: 248 biler (237) +4,65%
  • Storbritannia: 76 biler (85) – 10,59%
  • Europa (ex UK): 89 biler (45) + 97,78%
  • Japan: 22 biler (27) - 18,52%
  • Øvrige markeder: 62 biler (48) + 29,17%

TOTAL: 497 biler (442) + 12,45%

Av Terje Ringen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS