-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Falk i bagasjerommet
Er det drøyt ekstrautstyr du er på jakt etter, er det vel ingen som slår Bentley Bentayga.
At ekstrautstyr er viktig, særlig i premiumklassen, er ingen hemmelighet. Selv Volvoer selges i dag med 100.000 kroner i ekstratutstyr.
Slikt gir ekstra god inntjening for bilprodusentene, samtidig som det lar bilkjøperne konfigurere bilen (nesten) helt etter eget ønske.
Men noe utstyr er litt mer spesielt enn annet. Og det er vel ingen som slå Bentley Bentayga i hva du får av originalutstyr. Dessverre lar ikke alt seg kombinere, men kjøper du en topp-spesifisert Bentayga, har du sikkert råd til en Bentayga nummer to for å kunne fordype deg i alle hobbyene dine.
Ta for eksempel fiskeutstyret. I modellen Bentayga Fly Fishing by Mulliner, som den så fint heter, er bagasjerommet utstyrt med et skreddersydd fiskesett, spesialdesignet for fluefiske.
Her finner du plass til fire stenger, elegant pakket i skinntrukne sylindere som henger oppunder hattehylla.
Påmontert et skyvbart gulv sitter to «kasser», om det er lov å kalle noe så eksklusivt for det. Den lille er til «forfriskninger», og kan leveres med tre termo-flasker og porselenskopper.
Den store boksen inneholder flueutstyret. Snelle-boksene er maskinert ut av solide aluminiumsklosser, og valnøttskapet inneholder utstyr for fluebinding med rom for både kroker, fjær og andre detaljer.
De to boksene kan tas ut av bagasjerommet og brukes til å sitte på.
En egen boks, også den kledt i diamantsømmet skinn, er kledt i neopren-materiale innvendig, for å legge vadere og våte klær.
Du skal riktignok være ekstremt glad i fluefiske for å velge en Mulliner-bygd fiskebil. Herligheten koster nemlig 900.000 kroner – i tillegg til bilen, altså.
Ekstrem klokke
For de som ikke ønsker fylle bagasjerommet med skreddersydde hobbyløsninger finnes det en veldig enkel måte å svi av mye penger på.
Mulliner Tourbillon by Breitling er det klingende navnet på et punkt i ekstrautstyrslista til Bentayga. Prisen er små-stramme 1,8 milloner kroner.
Hva er Tourbillon, lurer du på? Det er en klokke.
Alle Bentayga er utstyrt med en analog klokke plassert øverst på dashbordet, mellom lufteventilene.
Men dette er ikke en hvilken-som-helst klokke. Urkassen er laget av solid 18-karat gull – i rose- eller hvit-farge. Urskiva er av ekte perlemor, enten i naturlig hvit farge eller i sort – og diamanter pryder 1-, 2-, 4-, 5-, 7-, 8-, 10- og 11-markeringene.
Nederst på urskiva sees tourbillonen, en klokkedetalj som minsker effekten jordens gravitasjon har på klokkens nøyaktighet.
Et forsiktig baklys i klokken gjør at tourbillonens bevegelser – 28.000 i timen – vises.
Fugl på midtkonsollen
Men selv ikke dette er det særeste Bentley har funnet på til Bentayga.
For fluefiske og klokke-fascinasjon er relativt vanlig.
Falkoneri, derimot, det er ikke noe mange driver med på våre trakter.
For ordens skyld: Falkoneri må ikke forveksler med flerkoneri (selv om en Bentayga sikkert fint kunne håndtert det og …). Falkoneri er nemlig bruken av trente rovfugler i jaktsammenheng – og da spesielt falk.
De første beskrivelsene av falkoneri sies å være fra Assyria (et rike som strakk seg gjennom det som i dag er deler av Tyrkia, Irak, Iran, Syria, Israel, Libanon og Egypt), i et relieff datert til Sargon IIs tid for over 2700 år siden.
I dag er falkonri noe som gjøres på hobby-basis, i hvert fall i Europa, og britene er blant de som syns dette er gøy. Ikke uten kontroverser, må sies – flere organisasjoner har prøvd å forby falkoneri, uten å lykkes.
Slikt stopper ikke Bentley, for i Midt-Østen er falkoneri veldig stort. Igjen er det Mulliner som står for spesialbyggingen.
I bagasjerommet finner vi de samme boksene som i fluefiske-versjonen, med eget skap for forfriskninger.
I hovedboksen er det nå egne rom for å huse kikkerten, GPS-trackeren, fuglehetter og hansker.
En egen fuglepinne er naturligvis på plass – som også kan demonteres og settes på midtkonsollen i bilen, for best mulig transport av fuglen.
Noe av det som skiller Falconry-Bentaygaen fra andre Bentaygaer er dashbordet foran passasjeren.
430 individuelle trebiter, av forskjellige treslag som passer motiv-detaljen best, utgjør det majestetiske bildet av en tartarfalk i fullt vingeslag.
Det tar ni dager å lage dashbordet.
Ikke rart Falconry-pakken koster 850.000 – pluss bilen.
Sjekk alle detaljene i bildegalleriet: