-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Gjenoppstår etter 90 år
Nå bygges den første av de nye nitti år gamle bilene fra Bentley. Et skikkelig puslespill med mange gode hjelpere.
Fremdeles går diskusjonen sterkt om det er riktig å gjenskape gamle helligdommer, slik Bentley nå gjør med en av sine best kjente modeller.
Vi har tidligere fortalt om planene for 12 nye 1930-modeller av Blower Bentleyen – en bil som slett ikke har ryggsekken full av suksess. Men som har et utseende som med tiden er blitt den typiske historiske Bentleyen, og som derfor er funnet verdig denne fornyede oppmerksomheten.
Selv om puristene fnyser av innsatsen, har det ikke det stoppet Bentley. Nå er de endelig i gang med å bygge Car Zero.
Det betyr at de har fått det første chassiset fra Israel Newton & Sons Ltd. Et 200 år gammelt firma der de smir og former metall på gammelt vis og der de har håndformet komponentene og varm-naglet bitene sammen – akkurat som i 1930.
På dette chassiset skal man hekte alle komponentene som er hentet fra andre tradisjonsrike bedrifter, for å se at alt passer.
Radiatorene for eksempel, med forniklet kappe – håndbygget hos Vintage Car Radiator Company – et annet selskap som nå har flyttet inn i Bicester Heritage Center.
Bensintank skal på plass og det første frontlys-paret. Samtidig som trerammen i ask, som skal bære karosseriet, er gjort ferdig. Forakselen er komplett sammen med bladfjærene.
Den første motoren er fullført, komplett med en nybygd Amherst Villiers kompressor – alt sammen resultater av nøyaktige scanning og CAD-arbeider med utgangspunkt i Bentleys egen parademodell.
4 ½ liters motoren regner man for øvrig med vil yte 240 hk. Den vil bli testet på en spesialbygget test-rigg hos Mulliner.
Det er mer enn ett år siden man startet med å plukke fra hverandre den gamle bilen, og når man nå setter sammen den første nye er det selvfølgelig fremdeles detaljer som ikke stemmer.
Det er spesialistene hos Bentleys egen karosseri-avdeling, tradisjonsrike Mulliner, som skal stå for finishen, og sjefen der, Tim Hanning, sier:
– Vi har reprodusert hundrevis av deler, og håndverkere og kunstnere over hele landet har hjulpet oss med det.
– Nå som vi skal få det hele sammen ser vi jo at noen design må modifiseres og at det kan være tilpasningsproblemer. Men det er jo akkurat det en prototype er til for. Car Zero vil hjelpe oss til å gjøre dette 100 %, og jeg gleder meg veldig til vi kan presentere den ferdige bilen senere i år, sier han.
Men selv har jeg en følelse av at jo mer perfekt disse bilene blir, jo sterkere blir misnøyen med at bilfabrikkene selv ødelegger den eksklusiviteten mange har bygget egen myte på.
Jeg ser ikke helt for meg Ferrari bygge en «continuation» GTO.