-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ille lukt
"Hallo, er det verkstedet? Det lukter for jævlig i min Continental GT." "Ikke noproblem. Du har vel bare rota med en ekte Bentley Boy igjen?"
Bentley Boys var et begrep i 20- og 30 årene. Nærmere den seriøse fraksjonen av skikkelige play-boys kom du ikke. Det var de som festet hardt, levde hardt og kjørte hardt. Hardt nok til å vinne for eksempel Le Mans flere år på rad.
Og når det ikke var nok å konkurrere om på bane, konkurrerte de med toget om å komme først fra London til et party i Nice.
Muligens er det noe av dette Bentley nå skal forsøke å minne om med lanseringen av en serie luksus-fragranser. Også kalt parfyme. Med Bentley-assosiasjoner både inni og uttapå.
De jobber sammen med franske Lalique om dette prosjektet. Lalique er kjent for sine krystall-kreasjoner, så det virker kanskje som en underlig blanding.
Men blant de mest ettersøkte Lalique-produktene er tredveårenes Art Noveau kjølerfigurer – noen av dem opplyst av en elektrisk pære på innsiden. Det var ikke få av Bentleys egen Flying B som ble byttet ut med en av Laliques skapninger.
Dessuten ser begge selskapene omtrent likt på seg selv. Begge rundt 100 år gamle, kjent for både tradisjon, genuint håndverk og en livsstil som staves l-u-k-s-u-s.
Og da er kanskje sjampo til 1000 kroner literen og Eau de Toilette til mer enn 5000 et naturlig satsingsområde?
Særlig når fru Larsen – sorry, jeg leste feil, Nathalie Lorson fra det kjente parfymehuset Firmenich forteller hvordan hun har skapt essensen av en Bentley og fått den under flaskekorken.
Disse folkene har holdt på i mer enn 100 år, og skapt parfymer for andre – så jeg tror de vet hva de gjør.
Her har hun altså konsentrert seg om skinn- og tre-toner. Og er det noe man forbinder med Bentley og engelsk luksus, så er det vel nettopp det (selv om de 4 ½-liters Bentley, for ikke å snakke om Speed Six som jeg kan huske, nok luktet mer av motorolje og svidd gummi).
Så her har vi en prominent sedertre-lukt og solide innslag av afrikansk geranium, og et eller annet sted kommer altså også antydningen av lær inn. For meg høres det ut som en duft som entrer rommet lenge før personen selv gjør det.
Men her snakker du med en som foretrekker den type parfymer som man ikke merker før man har bodd sammen med bæreren en ukes tid. Den nye l’Eau de Issey Absolue som debuterte i midten av februar er for tiden favoritten. Så har Bilnorge.no slått til med oppdatert parfymekompetanse også!
Men det må legges til at Bentley-væsken også finnes i en luksusutgave, der det er forpakningen som gjør susen. I den spesialproduserte «Lalique for Bentley Crystal Edition» finner du 40 ml Eau de Parfum og betaler 3.500 euro for det hele.
Daniele Ceccomori er Bentley-designeren som står ansvarlig for dette. Sist jeg så ham, det er mange år siden, jobbet han på noe såpass betydningsfullt som Nissans Qashqai. Jeg må huske å spørre ham om hva han egentlig driver med nå.