Bentley Continental GTC
Bentley Continental GTC
Bentley Continental GTC
Bentley Continental GTC
Bentley Continental GTC
Bentley Continental GTC
Bentley Continental GTC
Bentley Continental GTC
Bentley Continental GTC
Bentley Continental GTC
Bentley Continental GTC

Bentley med tøffere Continental GTC

Fem år etter at Bentley lanserte sin massive Continental GTC er det på tide med en oppgradering.

Publisert Sist oppdatert

Et år bak GT Coupe følger Continental GTC helt klart i sporet som ble lagt av den lekre coupeen.

Der den første Continental GTC forsøkte seg på å være mer elegant enn prangende, har Bentley denne gangen sørget for å pumpe inn litt mer testosteron.

Takket være mer avanserte produksjonsmetoder har Continental GTC fått enda mer utstrakt bruk av aluminium.

20-tommers hjul er nå standard, men for den som synes det blir for pinglete finnes det også tre ulike design for 21-tommerne.

17 farger
Fire personer kan fraktes usedvanlig komfortabelt, med eller uten taket på. Innvendig kan man meske seg med ekte britisk håndverk.

For den som liker å kose seg med fargekart finnes det blant annet 17 ulike standardfarger for hudinteriøret og seks fargekombinasjoner.

GTC ser også bedre ut med taket på. I tillegg har man oppgradert selve taket ved bruk av mer støydempende glass og et innvendig tak som også bidrar til å redusere sus utenfra.

Hverdagsbil
Ifølge Bentley er GTC enda mer praktisk for hverdagsbruk… Jeg er fortsatt skeptisk til hvor mye det praktiske spiller inn når man kjøper en slik bil.

Likevel er det greit å ta med seg at plassen i baksetet er blitt bedre, og infotainment systemet har fått mer intuitiv betjening med ny berøringsskjerm.

Bentley har også utviklet et nytt system for å blåse varmluft i nakken i bilen, noe som selvsagt gjør at man forlenger cabrioletsesongen.

Mer drift bak
Det loves at kjøreegenskapene også har blitt betydelig oppgradert.

Skarpere styrefølelse og oppdatert chassisoppsett skal gjøre kjøreopplevelsen mer sportslig. Det samme kan sies om firehjulsdriftsystemet der du nå har en kraftfordeling på 40:60, i stedet for 50:50 som den originale.

Sporvidden er økt både foran og bak, og bidrar sammen med firehjulsdrift til minimering av understyring gjennom skarpe svinger, og tillater en erfaren fører å styre den store bilen med gasspedalen.

Mer krefter
Forbedre kjøreegenskaper blir selvsagt enda mer attraktive når vi også får vite at Bentley har oppgradet den seks liters V12eren med to turboer fra 560 til 575 hestekrefter.

De har også jobbet med girkassen, slik at den skifter gir enda raskere enn tidligere. Den bør også være rimelig solid for å håndtere de 700 Newtonmeterne som motoren leverer.

Vi får se bilen utstilt i Frankfurt – og de første kundene kan glede seg til å få sin bil helt på slutten av året. Prisen blir rundt 1,5 millioner kroner – pluss norske avgifter.

Powered by Labrador CMS