Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley EXP 10 Speed Six

Bentley Continental GT

Bentley Continental GT

Bentley Continental GT

Bentley Continental GT

Bentley Continental GT

Bentley Continental GT

Bentley Continental GT

Bentley Continental GT

Bentley Continental GT

Bentley Continental GT

Endelig en sportslig Bentley

Vi fryktet de første eksempler på Bentleys kommende SUV, Bentayga. I stedet brakte de oss konseptbilen Speed Six. Den første sportsbilen derfra siden Speed Six!

Publisert

De lovte ingen ting. Men Bentley-sjefen har sagt at de trenger noe sportslig. Noe som kan utfordre Aston-Martin.

De har også sagt at de trenger en SUV – men Genève-utstillingen ble spart for den forestillingen.

I stedet fikk de en nydelig, grønn (i den mørke avdelingen av British Racing Green) sportscoupé som virkelig ga gode antydninger om hvordan Bentley har tenkt å øke salget fra 10.000 (i fjor) til det dobbelte (om ikke så veldig lenge).

Bilens fulle navn er EXP 10 Speed Six.

Stolte røtter
EXP-betegnelsen har de brukt lenge. EXP 1 og 2 var W.O. Bentleys egne førseriebiler før den første produksjonsbilen (som imidlertid var nummerert EXP 3!) forlot fabrikken i 1921.

Og for å bla noen få år tilbake: EXP 8 var den bilen som ble satt inn på Le Mans i 2003. Den vant, og da het den Speed 8.

EXP 9 var det første SUV-forslaget, ganske skrekkelig egentlig, i Genève i 2012.

Men for å bla litt lenger tilbake igjen. W.O. hadde bygget en 4,5-liters sekser av sin tre-liters firer. Under en prøvetur i Frankrike møtte han testførerne fra Rolls-Royce med en ny modell.

Kappkjøring
En improvisert kappkjøring fant sted, og Bentley fant nok ut at han hadde ikke mye å stille opp med mot denne Rollsen som skulle bli Phantom I.

Så han tok fergen hjem og boret motoren opp fra 80 millimeter til 100. Med en slaglengde på 140 hadde han plutselig et slagvolum på 6,6 liter og utgangspunktet for noe med virkelig trøkk.

Dette ble Speed Six-familien som ble lansert i 1928, med chassiser med flere forskjellige akselavstander, og med en motor på 180 hk ved 3.500 omdreininger.

Kjente du noen på fabrikken, kunne du få hevet kompresjonsforholdet til 6,1:1, og du hadde de samme 200 hestene som racing-versjon hadde. Blant annet de som vant Le Mans i 1929 og 1930.

Dette er med andre ord røttene, det virker som den nye bilen – hvis eller når den kommer – fint skal kunne klare å leve opp til dem.

Ovoid
I hvert fall hva utseendet angår. Nå går det egentlig ikke an å snakke om utseendet på den opprinnelige Speed Six, fordi de var alle forskjellige og alle bygget av eliten av engelske karosserimakere på den tiden.

Men vi kan trygt si at alle var fabuløse – og det er årets utgave også.

Ovoid er gjennomgangstemaet – ovoid er, kan man si, 3D-versjonen av oval – og den formen så man overalt.

Men a pro pos 3D. Det er masse 3D-printede detaljer på bilen også, fra grillen som dermed er blitt mye «dypere» til nydelige nagler der kobber og aluminium er blandet. Du finner dem for eksempel i dørene innvendig.

Grunnen til at jeg tror dette blir en sportsbil?

Ikke først og fremst på grunn av drivlinjen, den kan jo bli hva som helst (her heter den «avansert» hvilket sikkert betyr hybrid), men fordi jeg tror at dersom denne bilen kommer, vil den bli bygget på VW-gruppens nye MSB-arkitekturen, og ikke som dagens Bentleyer, bygget på den håpløst tunge og uhåndterlige VW Phateon-plattformen.

Porsche-konstruksjon
Den er utviklet av Porsche – det ble sagt da planene ble kjent i 2012, at Audi var så mugne over at ikke de fikk oppdraget, at de ikke ville komme til å bygge noen av sine biler på MSB.

Men når Porsche skal utvikle et nytt underlag for Panamera og samtidig gjøre den så modulær at den også kan brukes av Bentley, kan vi gå ut fra at det kan stilles inn egenskaper her som virkelig gjør at den nye skal kunne møte Aston Martin.

Det er også interessant at MSB gir alle muligheter for firehjulsdrift.

«Dette er vår visjon for Bentley fremtid», sa sjefen selv, Wolfgang Dürheimer. Og antydet at den nye sportsbilen, posisjonert ved siden av Continental GT, vil kunne nå markedet i løpet av tre år og at prisen kunne bli omtrent Continental GT = cirka £120.000

Modernisert
Og apropos Continental GT. Nesten ingen som besøkte standen oppdaget at også hele brød-og-smør-serien, Continental GT, Continental GTC og Flying Spur var fornyet til Genève.

Motorene er massert, det er deljendringer uttapå, og inni er det forbedringer både i komfort- og infotainment-avdelingen.

Der viste forresten også Bentley veien fremover – dette var den eneste konseptbilen jeg oppdaget med buet infotainment-skjerm. 12-tommers også, for sikkerhets skyld.

Dette er vel den første bilen Luc Donkerwolke har gjort siden han kom til Bentley fra jobben som designsjef for Seat. Dersom Bentayga ikke har kommet lenger enn at han får noe å si over den også, begynner jeg faktisk å se frem til Bentley-SUVen også.

Powered by Labrador CMS