-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bentley med mer fra åtteren
Nyoverhalt motor var sikkert spennende nok, men det var den nye standen deres som fanget vår oppmerksomhet.
Bentley befinner seg i et slags sumpområde på Frankfurt-utstillingen. Mens Audi har et eget hus, dit de tok med seg nyerobrede Ducati i år, besitter resten av Folkevogn-merkene nesten 10.000 kvadratmeter i første etasje i en av de store hallene.
Der tar Folkevognen selv minst halvparten, så får Skoda og Seat ganske mye, og så er det Porsche da, som er flinke til både å bre seg ut og gjøre seg bemerket. Til slutt, borte i et hjørne, har de plassert Lamborghini, Bugatti og Bentley.
Arkitektonisk eleganse
Ganske eksklusivt høres det kanskje ut som ja, men allikevel – det er borte i et hjørne. Dette hadde Bentley virkelig gjort noe med i år. De presenterte en arkitektonisk oppbygning som ville tatt en overlegen førstepris, dersom det hadde vært en konkurranse om dette temaet.
Det hele besto av en slags vegger med tydelige kurver – egentlig ikke en rett linje i det hele tatt, og veggene besto av ruter (som i ruter-ess) formede transparente kunststoffplater som ble belyst bakfra av 22.000 LEDer som også sørget for at fargene kunne skifte.
Utenfra så det hele ut som en miks av Zlote Tarasy i Warszawa (tegnet av California-baserte Jon Jerde der du finner Polens første Hard Rock Cafe og landets første Burger King) og Pradas butikk i Tokyo – tegnet av Basel-arkitektene Herzog & de Meuron – til ære for de av dere som også er interessert i slikt.
Fremtidsrettet
Innvendig fant vi en ganske krum bar i annen etasje, og flere rom var innredet med møbler og utstyrt med farger og materialer slik at du kunne tro du befant deg i en luksusleilighet.
Futurebrand, som hadde gjort den nye standen, hadde også sørget for en svært smart aircondition / ventilasjonsløsning og hadde lagt minst like stor vekt på støy og vibrasjoner som bilfabrikkenes egne NVH-ingeniører.
Futurebrand hadde fått oppdraget etter at de hadde innredet viktige deler av Bentleys hovedkvarter i Crewe (som du kan finne mer av her http://www.futurebrand.com/studies/bentley/bentley) og de løste det med en modulkonstruksjon som både kan utvides og forminskes og som i hvert fall er ment å vare de neste seks årene.
Sterkere
Innen den tid har kanskje også Bentley kommet med litt mer relevante modeller enn dagens. Fremdeles veier en Continental GT V8 (og nå heter den S også) 2.300 kg tom, og det er selvfølgelig imponerende (eller er det?) at 4-liters V-åtteren har fått 21 hester mer, og lagt på til 680 Nm uten at forbruket har økt.
Utslippet ligger fremdeles på rett under 250 g CO2 pr. km. Og vi kan trygt regne med at de ekstra hestene, nå er man oppe i 521, kommer godt med når man skal dra på to og et halvt tonn.
Er du virkelig dus med Bentleys Conti vil du se at dette er den oppgraderte modellen ved hjelp av blant annet en svart grill og nye 20-tommere. Litt senket fjæring (10 mm) og stivere fjærer er ikke så lett å se.
Hvor mye mer disse bilene med V8 S-motoren skal koste ble det ikke sagt noe om. De skal leveres ut fra tidlig neste år.
Men som sagt, standen var et mesterverk. Og – egentlig – meget mer 2014 enn det bilene er.