-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bentley hakker løs på historien igjen
Bentley påstår at det er en «huge success» å gjenskape gamle, mytiske modeller. Selv om de aldri var særlig vellykkede den gangen. Nå går de løs på en ny serie som i hvert fall kan vise til noen pokaler.
Etter at de avslutter den første Continuation-serien sin, er Bentley i gang med en ny.
Blower Bentley så tøff ut, med den kjempestore Roots-kompressoren stikkende ut der foran, men den var jo en bastard. En hybrid som aldri samlet de laurbærene tilhengerne hadde regnet med.
Speed Six kan i hvert fall skryte av to total-seire på Le Mans, 1929 og 1930.
Også nå er det snakk om å bruke «reverse engineering» og masse data og 3D printing, dessuten er jo fremdeles en rekke av de originale konstruksjonstegningene tilgjengelige. Så fagfolkene hos Mulliner og den tette skogen av Bentley-spesialiserte underleverandører kommer sikkert ikke til å ha store problemer her heller.
Selv om fabrikken åpenbart har problemer med noen av fansen. Blant dem som skrev under på protestbrev ved forrige runde, finner du en rekke av verdens mest innflytelsesrike samlere.
Du føler deg kanskje litt snytt når du endelig har huket en av verdens mer verdifulle biler og så finner du ut at fabrikken skal bygge nøyaktige kopier av bilen din. Til og med i samme chassisnummerserie.
Bilene som er utgangspunkt for den nye serien, er ikke den vanlige Speed Six.
Den ble lansert som en GT-utgave av 6 ½ literen med to SU, litt høyere komp og en annen kamaksel.
Dermed ble det 180 i stedet for 147 hester.
Men fabrikkens konkurransebiler tok den enda et steg videre. Kortere akselavstand og en motor på 200 hk.
Dette blir spesifikasjonene på de 12 bilene som skal bygges opp nå, og der har man brukt ‘Old Number 3’ – en av 1929-bilene, og en bil som fremdeles kjøres meget aktivt – og en annen bil som eies av Bentleys egen samling, som underlag for de nye bilene.
Den første bilen skal leveres kunden allerede uttpå høsten. 1,5 millioner pund er prisen, før ekstrautstyr.
Og hva blir det neste, spurte Auto Express Adrian Hallmark, Bentley-sjefen.
– Det er to førkrigsbiler jeg virkelig kunne tenke meg, svarte han.
– Den ene er EXP 1 – den første prototypen på 3-literen. Men da han bygde den hadde W.O. Bentley så lite penger at han demonterte den og brukte deler derfra for å bygge opp EXP 2. Den er i samlingen vår, men EXP 1 er forsvunnet for alltid. Vi har imidlertid så mange tegninger og bilder av den at det vil kunne la seg gjøre å gjenskape den.
– Den andre bilen vi jeg ikke fortelle deg. Først må vi bli enige med eieren og det vil bli klart i løpet av året. Da skal du få vite det.