Citroën Berlingo Mountain Vibe

Citroën Berlingo Mountain Vibe

Citroën Berlingo Mountain Vibe

Citroën Berlingo Mountain Vibe

Citroën Berlingo Mountain Vibe

Citroën Berlingo Mountain Vibe

Citroën Berlingo Mountain Vibe

Citroën Berlingo Mountain Vibe

Citroën Berlingo Mountain Vibe

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Citroën Berlingo

Forfrisket Berlingo

Berlingo er blitt så oppfrisket at Citroën viste en Høyfjell-Friskluft-Spessial av den nye i Genève. Kanskje kommer den også i en slags produksjonsutgave.

Publisert Sist oppdatert

Berlingo er en trofast gammel sliter som har vært med oss i snart 20 år. For ikke så lenge siden fikk den litt mer personbil-karakter da de lanserte en Berlingo Multispace, som viste seg å være mye mer Picasso enn Berlingo, og det er den de nå fornyer.

Det er ikke så veldig meget som har skjedd, en ny front som gjør at den ser, om ikke ny, så nyere ut. Så har den fått en syv tommers skjerm på innsiden med masse såkalt drive interface og det de kaller Active City Brake.

Altså en nødbremsefunksjon som opererer på egen hånd dersom du er for opptatt med å stille inn varmeapparatet på 7-tommeren til å tenke på mye annet, som bremser ned bilen fra rundt 30 km/t dersom systemet oppfatter noe som det tror kan ende med en ulykke.

Parkeringssensorer foran og kamera bak, skal også kunne hindre pinlige episoder. Du finner flere detaljer og bilder i vår forhåndsomtale.

Mountain Vibe
Men det som gjør den «nye» Berlingoen verdt å nevne, er den spesialutgaven de hadde bygget opp.

Mountain Vibe kalte de den. Utstyrt med alt som skulle til for å gjøre en skikkelig barka fjelltur til en suksess – inklusive en, er jeg sikker på, meget kompetent brefører og fjellklatrer.

Assosiasjonene var selvfølgelig fjell-landskapene rundt Genève og en rekke detaljer – mange i sjokkrosa – var ikke bare ekstremt dekorative mot den «Fjell-Grønne» lakken, de virket også fornuftige.

Vinterkledd
At det var snøkjettinger på alle hjul er ikke noen garanti, fikk jeg vite, for at den nå også skal komme som firehjulsdriver.

Men mange av de detaljene vi så på fjellgeit-utgaven, som beskyttelse av lykter, eller ekstra trim nederst på dørene, eller takstativene, ser ut til å bli deler av ekstrautstyr-katalogen fremover.

Jeg snakket i hvert fall med en som hadde gjort den vellykkede karosserigrafikken som fortalte at de for alvor var begynt å jobbe med livsstil-accessoirer.

Hva denne spesialen var utstyrt med for fremdrift er sånn sett helt uinteressant.

Det vi imidlertid kan føye til er at den nye Berlingo-generasjonen får oppdaterte BlueHDi-enheter på 75, 100 eller 120 hk koblet til enten en sekstrinns manuell, eller den sekstrinns som Citroën kaller ETG – Efficient Tronic Gearbox.

Fra sensommeren skal «nye» Berlingo være på plass i butikkene.

Powered by Labrador CMS