Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain.

E-Klasse relanseres, kun status-utgave for Norge

Mercedes-Benz-importør Bertel O. Steen har hørt på kundene. Til våren kan du sette deg bak rattet i nyeste generasjon E-Klasse.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes-Benz-importøren Bertel O. Steen sluttet å selge E-Klasse og en rekke andre fossilmodeller i 2023.

Produsenten hadde en strategi om å bli helelektriske innen utgangen av tiåret, og Norge skulle være ekstra tidlig ute med denne planen.

Nå gjør Bertel O. Steen helomvending med relansering av E-Klasse i Norge.

Modellen som tilbys for norske kunder er den robuste E 300de All-Terrain med høyere bakkeklaring, perfekt for røffe veier og høye brøytekanter.

Dette er en ladbar hybrid med elektrisk rekkevidde på opptil 100 kilometer. Forbrenningsmotoren er 2 liter diesel rekkefirer med 197 hestekrefter. Samlet systemeffekt er 313 hestekrefter. Firehjulstrekk er standard.

Tar høyde for økt avgift

Importøren har satt sammen en utstyrspakke, Special Edition Plus, med blant annet luftfjæring, tilhengerfeste, elektriske seter med minne, oppvarmet ratt og kamera "rund baut".

For de litt mer forfengelige finnes det også en Premium Edition, ifølge importøren. Det fremkommer ikke hva du får av ekstra utstyr på denne varianten, men vi må anta et enda rikere utstyrsnivå.

Dette er E-klasse All-Terrain-prisene:

Prisene inkluderer frakt og levering Oslo.

  • E 300de 4MATIC All-Terrain Special Edition Plus: Fra 1.073.900 kroner
  • E 300de 4MATIC All-Terrain Special Edition Premium: Fra 1.173.900 kroner

Importøren opplyser at prisene inkluderer forventet avgiftsendring som trer i kraft for hybrider 1. april 2025. Dette dreier seg sannsynligvis om rundt 50.000 kroner.

Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain.

De første kundebilene forventes på norske veier i løpet av våren 2025.

- Nye E-Klasse All-Terrain kombinerer elegant design med førsteklasses komfort og god fremkommelighet. Med Special Edition Plus får kundene en godt utstyrt bil med en imponerende elektrisk rekkevidde til under 1,1 millioner kroner. Vi gleder oss til å se de første kundebilene på norske veier i løpet av våren, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Lite bagasjerom

Skal du på konkurssalg hos Home & Cottage blir 460 liter bagasjerom kanskje litt snaut. Hvis du ikke trenger å ha med deg masse folk kan du legge ned baksetene. Da sluker bilen hele 1.675 liter.

Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain.

PS! I den rene fossilutgaven av E-Klasse, der hybridbatteriet ikke forsyner seg av bagasjeromsplass, har du rause 615 liter tilgjengelig. E-Klasse med kun diesel- eller bensinmotor kommer ikke i salg i Norge.

Nisjebil

Det er ikke et stort marked Mercedes-Benz prøver å vekke til live i Norge. Konkurrenten BMW fjernet aldri sin fossile 5-serie. Ifølge tall fra OFV er det ikke registrert mer enn åtte BMW 5-serie plug in hybrid i hele 2024 og frem til i dag.

Tekniske data Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain

Systemeffekt: 313 hestekrefter

Systemdreiemoment: 700 Nm

Forbrenningsmotor: R4 dieselmotor

Slagvolum: 1.993 cc

Nominell effekt forbrenningsmotor: 197 hestekrefter

Nominell effekt elektrisk motor: 129 hestekrefter

Drivlinje: 4MATIC firehjulstrekk

Kombinert drivstofforbruk: 0,6-0,9 l/100 km

Kombinert CO2-utslipp: 17-22 g/km

Elektrisk rekkevidde: Opptil 100 km

Akselerasjon 0-100 km/t: 6,9 s

Toppfart: 213 km/t

Bagasjevolum: 460-1.675 liter

Powered by Labrador CMS