-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bilsalget:
Dette er bestselgerne i Kina
Nå er den endelige kinesiske topp-20-listen for første halvår klar.
Kinesiske bilstatistikk er full av fallgruver.
På slutten av hver måned får man to store statistikker. Den ene er registreringsstatistikk, den andre er – kall det gjerne – en grossist-statistikk. Der tar man nemlig også med biler som er på vei fra produsent til kunde.
Etter juni kunne den første av disse to fortelle om en nedgang i totalmarkedet på hele 13,3 %. Men grossistmarkedet var i samme periode ned med 2,7%.
Det blir ganske mange biler i forskjell det, når månedssalget ligger rundt to millioner.
Når det gjelder denne H1-rapporten for 2024 er imidlertid China Passenger Car Association og China Association of Automobile Manufacturers enige om hvordan bestselger-listen skal se ut.
Og her har de med biler som er produsert og solgt.
Vekst
Dermed kommer vi til at salg og produksjon i første halvår i år endte rett over 14 millioner personbiler mens salget lå 100.000 biler under. En vekst på henholdsvis 4,9 og 6,1 %.
Og selvfølgelig økte produksjonen og salget av New Energi Vehicles mer enn markedet. Salget økte med 32 % og endte på rett under fem millioner, med en markedsandel på 35 %.
Men statistikken viste også at topp-ti merkene økte med mer enn 6 % – litt mer enn markedet. De har en markedsandel på mer enn 80 %.
I følge CPA så 20-på-topp salgs-listen slik ut etter årets første seks måneder.
Bestselgere i Kina
1 | BYD | 1 607 000 |
2 | Chery | 1 057 000 |
3 | Geely | 955 000 |
4 | Changan | 809 000 |
5 | FAW-VW | 754 000 |
6 | SAIC-VW | 512 000 |
7 | Great Wall Motor | 467 400 |
8 | Tesla | 426 000 |
9 | GAC-Toyota | 336 000 |
10 | SAIC | 331 500 |
11 | SAIC-GM-Wuling | 331 000 |
12 | Dongfeng-Nissan | 328 000 |
13 | Brilliance Auto | 316 000 |
14 | FAW-Toyota | 308 000 |
15 | Beijing Benz | 289 000 |
16 | Dongfeng-Honda | 236 000 |
17 | SAIC-GM | 225 000 |
18 | GAC-Honda | 207 000 |
19 | FAW Hongqi | 201 000 |
20 | Li Auto | 188 000 |
Men hvis vi blander inn utlendingene og fjerner undermerkene vil listen bli ganske annerledes:
Bestselger iblandet utlendinger
1 | BYD | 1 241 037 |
2 | Volkswagen | 908 166 |
3 | Toyota | 667 666 |
4 | Tesla | 426 000 |
5 | Geely | 423 591 |
6 | Honda | 420 415 |
7 | Wuling | 331 665 |
8 | BMW | 318 873 |
9 | Changan | 318 613 |
10 | Audi | 301 601 |
11 | Nissan | 295 697 |
12 | Mercedes-Benz | 289 471 |
13 | Chery | 267 966 |
14 | AITO | 179 281 |
15 | Haval | 180 604 |
16 | Buick | 176 820 |
17 | Hongqi | 154 845 |
18 | Li Auto | 154 412 |
19 | Aion | 149 350 |
20 | GAC | 144 660 |
Og her skal du til sist få den listen jeg syns er den morsomste. Salgsresultatene for alle de ferske start-up selskapene i årets seks første måneder.
Nykommere i første halvår
1 | Li Auto | 188 981 |
2 | Aito | 181 197 |
3 | Zeekr | 87 870 |
4 | Nio | 87 426 |
5 | Leap Motor | 86 696 |
6 | Deepal | 83 858 |
7 | Denza | 59 565 |
8 | Neta | 53 770 |
9 | Xpeng | 52 028 |
10 | Voyah | 30 376 |
11 | Avatr | 29 030 |
12 | Xiaomi | 25 688 |
13 | IM | 23 571 |
14 | Fangchengbao | 18 283 |
15 | Luxeed | 15 591 |
16 | Yangwang | 5 500 |
Det som er virkelig spennende
med denne listen er: hvor mange av disse er tilbake om tre år?