-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Økologisk (koenigs)Egg
De har det åpenbart morsomt hos Koenigsegg. Vi rundet det av til 1018 hk, sier Bård Eker om ytelsen fra selskapet nye BioFuel motor.
Flower Power er selvfølgelig navnet på den nyeste modellen fra Ängelholm, og Bård Eker, som ikke bare har vært sterk når det gjelder design og engineering av den nye generasjonen, men som også er en høyprofilert del av eiergruppen, hadde tegnet en søt liten blomst for å supplere CCXR modellnavnet.
Og så ville jeg at alle vi på standen skulle gå i søte Marimekko-jakker, med det samme blomster-motivet. Men der satte Christian (Koenigsegg) foten ned gitt.
Koenigsegg har sitt eget motorutviklings-lab, Cargine Engineering heter det. Det var vel ikke unaturlig, etter å ha sett på ytelsene fra Saabs biofuel-motorer og slått fast at nå begynner E85 å bli allment tilgjengelig, å bygge en motor for slikt brennstoff.
+ 218 hk
Etanolen har et par gode sider: den kjøler forbrenningskamrene og den har et høyere oktantall enn vanlig tilgjengelig fuel. Over 100 RON faktisk.
Nå har en vanlig Koenigsegg litt over 800 hk. (Den nye konkurransemodellen CCGT har måttet trimmes ned til ca. 600 for å møte FIAs GT1-bestemmelser).
Det er åpenbart at et løft på 200 hester var overraskende, selv for de vanligvis så optimistiske folkene rundt denne svenske superbilen. Og de snakker som om det faktisk ligger enda noen hester ekstra der, men at de bestemte seg for en katalogverdi på 1018 for å være på den sikre siden. Det er jo i alle fall 1,7 % over Bugattien.
Kan oppdateres
Dersom du har en av de eldre Koenigseggene, kan den enkelt bygges om til de nye Eco-spesifikasjonene. Du kan sikkert også få bygget inn det nye samleinstrumentet der alle viktige informasjoner som oljetrykk, ladetrykk, turtall og – av en eller annen grunn – hastighet kan leses med et blikk, og der klokka sitter såpass langt unna at øynene ikke trenger å refokusere.
Blikket ditt er tilbake på veien minst 50 % kjappere enn når du har lest av konvensjonelle instrumenter, og det er mye når du ligger der i langt over 300.
Nå holder selvfølgelig ikke økologi-argumentene veldig lenge. Selv om etanolen skulle være fremstilt uten bruk av fossilbasert energi (i seg selv svært lite sannsynlig), slipper jo CCXR selvfølgelig ut noe eksos.
Tørst
1018 hester fikk vi vite om, 1060 Nm også, men forbruket kan vi dessverre ikke fortelle om. Jeg har en følelse av at det er såpass høyt at selv med E85 på tanken, vil det bli vanskelig for Stockholm by å forsvare denne som en miljøbil.
På den annen side: en Bristol, dyrere enn en Rolls-Royce, slipper rushtidsavgiften i London når den er levert med muligheter til å gå på komprimert gass. 12 kvadratmeter V8 miljø!