Hovedmålet med kundekvelder er å skape rom der bilkunder kan spørre om det de lurer på om bilen sin, sier kommunikasjonssjef i Sulland Madeleine Schøyen.

Eiere sliter: Mestrer ikke skjerm, app og hurtiglading

Et av landets største bilkonsern arrangerer derfor kundekvelder med lav terskel for “dumme” spørsmål.

Publisert Sist oppdatert

En undersøkelse blant norske bileiere i regi av bilkonsernet Sulland har avdekket store kunnskapshull hos mange ferske ny– eller bruktbileiere. 

Hovedfunn fra årets undersøkelse:

  • En tredjedel av respondentene bruker aldri de digitale skjermene fordi de ikke vet hvordan de fungerer.
  • Omtrent en fjerdedel vet ikke hvordan de skal bruke mobilappen.
  • En tredjedel har trøbbel med å koble til på en ladestasjon og administrere betaling.
  • Omtrent en tredjedel synes det er vanskelig å spørre om hjelp.

Undersøkelsen er utført sammen med Norstat Ekspress, med et bekvemmelighetsutvalg på 200 personer.

- Vi ser at mange av våre kunder har utfordringer med å få fullt utbytte av bilens teknologi. Derfor er det så viktig at vi skaper et rom for for å kunne lære mer, spørre om ting knyttet til sin bil og skape en lavterskelatmosfære til å be om hjelp, sier Madeleine Schøyen, kommunikasjonssjef i Sulland i en meldng.

Strir med bilappen

Kunder som har handlet bil hos Sulland blir derfor invitert til kundekvelder innen tre måneder etter at de kjøpte bilen. Alle de 43 bilhusene skal arrangere kundekvelder. 

Tilbudet gjelder både de som har kjøpt ny og brukt bil. 

En av tre mener de fikk god informasjon da bilen utlevert, inkludert det digitale, men at det har dukket opp spørsmål etter at de har tatt bilen skikkelig i bruk. 

- Når en av tre oppgir at de ville ha tatt i bruk appen som tilhører en nyere bil, hvis de hadde fått hjelp til hvordan, er det klart at det er et gap her. Og det må vi tette, sier Schøyen.

Nesten 300 første kveld

Torsdag denne uken ble den første kundekvelden gjennomført på tvers av landet, med 280 påmeldte.  

– Tilbakemeldingene hittil er kjempegode. Vi ser på starten som en kjempesuksess, melder Schøyen til BilNorge.no.

Deltakerne var både unge og voksne. 

 – Vi har ikke nøyaktig statistikk over de som deltok, men vi vet at nybilkjøpere våre er 50 pluss, mens bruktbilkunder ofte har lavere alder. Kundekveldene er for alle. 

 Schøyen opplyser at kvartalsvise kundekvelder i alle bilhusene er nyvinning, men at flere bilhus har hatt liknende arrangementer tidligere.

Powered by Labrador CMS