-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Garantisaksbehandler
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter

Tesla med lavere startpris på nye Model Y: Vil det få fart på salget?
Antall Tesla-registreringer er halvert fra i fjor og «Tesla-skam» er blitt et nyord. Mens havna er full av lagerbiler, lanseres nå den nye modellen i billigere utgaver.
Tesla har vært i en mediestorm den siste tiden, både i Tesla-landet Norge og i andre land.
Det meldes at Tesla-salget er ned i mange land inkludert Norge.
Konkurrentene har så langt vært forsiktige med å ytre seg, med unntak av Polestar-sjef tyske Michael Lohscheller.
Ifølge Bloomberg oppfordrer han åpent Polestar-selgere til å kontakte Tesla-kunder. Han har også kalt Elon Musks innblanding i det tyske forbundsstatsvalget «uakseptabelt».
Strengt hemmelig
Men hvordan det egentlig står til med salget av nye biler fra Tesla vet vi ikke før litt senere på året.
Ordreinngang er en dyp hemmelighet for de fleste bilprodusenter. Registreringstall innenfor en kort periode har liten verdi.
Halvert volum
I januar ble Tesla parkert mens Volkswagen og Toyota toppet registreringsstatistikken.
Så langt i år er det registrert 46 % færre nye Tesla i Norge enn på samme tid i fjor, ifølge tall fra OFV:
I år har Tesla bare registrert 1.206 biler i perioden fra 1. januar til 19. februar, mot 2.231 i samme periode i 2024.
Lavere startpris på nye Model Y
Nye Tesla Model Y ble lansert 24. januar, men bare i en Launch-utgave til over 600.000 kroner.
Nå lanserer Tesla flere utgaver av nye Model Y med en lavere og mer tilgjengelig startpris.
- Model Y
bakhjulsdrift: Fra 476.994 kroner
Rekkevidde: 500 km (WLTP) - Model Y Long
Range bakhjulsdrift: Fra 501.660 kroner
Rekkevidde: 622 km (WLTP) - Model Y Long Range firehjulsdrift: Fra 535.813 kroner
Rekkevidde: 586 km (WLTP)

Sulten fabrikk
Tesla har effektive fabrikker med enorm kapasitet til å produsere biler.
Gigafabrikken i Berlin som blant annet forsyner Norge med biler hviler aldri og er klar til å reagere sporenstreks på ordre fra markedene.
Tesla i Norge er rigget for å kunne utlevere et høyt antall biler. Vi har tidligere omtalt det nye utleveringsanlegget i Drammen som for full maskin kan klargjøre 200 biler i døgnet.
Havna er full av gamle lagerbiler
På nyåret var Drammen havn fortsatt, som i desember, fylt opp med utgående Tesla Model Y.
Fortsatt fylles flere områder i havnen av store antall biler, og faktisk har det vært påfyll av flere biler de siste dagene.
Hjemmesiden til Tesla vitner likevel ikke om noen panikk. Det tilbys rentekampanje på nye lagerbiler og kontantavslag på demobiler, men det skriker ikke «løp og kjøp».

Prismesterskapet
Det blir spennende å følge markedet videre. Volkswagen, Tesla og Toyota har alle store volum-ambisjoner og den som skal bli størst må kanskje også vinne prismesterskapet i 2025.
Selger Tesla-aksjer
Flere av styremedlemmene i Tesla har ifølge amerikanske medier solgt aksjer den siste tiden.
En av årsakene til aksjesalget skal være at flere av dem må betale tilbake store summer til Tesla etter en tvist i delstaten Delaware, der de var beskyldt for å ha mottatt overbetaling fra Tesla.
Styreleder Robyn Denholm skal ifølge Forbes ha solgt de fleste aksjene sine og Elon Musks bror og også styremedlem, Kimbal Musk, har også solgt seg ned.