-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Møller Bil Etterstad:
Markedssjef
-
Bilia Norge AS:
Periodisk kjøretøykontrollør, (PKK) BMW Drammen
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
DRIVE Mobility AS:
Daglig leder
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Opplysningsrådet for Veitrafikken:
Administrerende direktør
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Bruktbilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Garantisaksbehandler
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Trenger ikke strømstøtte
Midt inne blant alle Toyotas elbilpremierer for noen dager siden sto også Twizy-store FT-Me. Nissan har gjort noe liknende et år allerede.
På sitt store Kenshiki Forum 2025 denne uken (Kenshiki kan bety synspunkt, mening, overbevisning) klarte ikke Toyota helt å gjemme bort sin FT-Me – «et mikrobilkonsept for Europa» - enda så liten den var.
Jeg har en følelse av at det hele startet med et åpent brev til Europarådet i fjor høst der Renault-sjefen, Luca di Meo, foreslo at Europa skulle innfør den kompakte, japanske kei-bilklassen.
«Å kjøre rundt, hele dagen, i en elbil som veier 2,5 tonn er rent tøv i bærekraftsammenheng», skrev han. «Vi skulle heller la oss inspirerer av japanerne og deres små urbane – kei-klasse – biler. De har et vugge-til-grav miljøavtrykk 75 % av en vanlig bil og bør kunne utstyres med en rekke insentiver.»
(Kei-bilene måler bare 3,4 x 1,48 meter og har en motor på max. 660 kubikk.)

Mange forsøk
Det har selvfølgelig vært mange slike forsøk i Europa tidligere – di Meo selv var en ivrig Twizy-bruker når han var hjemme i Milano under sin tid som Seat-sjef i Spania og startet mikro-trenden til Seat den gangen (som VW åpenbart har blokkert).

Toyota har også vært der før – for fire år siden dukket de opp med tre cutting edge prototyper, som forsvant nesten like fort. Dårlig gjennomtenkte – skrev jeg vel den gangen.
Spesielt irriterte det meg at de hadde greid å bygge en firehjuling på hele 700 kilo som attpåtil skulle krenge!
I 45 km/t.
Påfunn fra Nissan
I fjor dukket Nissan opp med sitt påfunn – de markedsfører en spansk mikrobil som heter Silence, med utbyttbare batterier. Sånne du kan ta med i ranselen.
Men da forhandlerne i Norden ble presentert for dette i fjor var de ganske lunkne. Foreløpig ingen planer om å selge denne i Norge.

Toyotas nyeste forsøk følger den opplagte oppskriften. Under 250 cm. så den kan parkeres på tvers, funky utseende og upraktiske løsninger som dører som slår ut til siden og helt lukket.
Man kan ikke få et effektivt varmeapparat inn i en slik bil – resultatet er masse innvendig dogg hele veien rundt. Og hva er vitsen med liten parkeringsplass når man plutselig trenger en ekstra meter på hver side?
Underlig at ingen har studert hvor genial Renault Twizy er i praksis.

Behøver ikke lades
Den fleste av de nyeste mikroforsøkene er også bygget som L6e kjøretøy. De vil si at de har fartsressursen nok til så vidt å bryte 30 km/t grensen.
Den nye Citroën AMI er for eksempel der. Akkurat som FT Me. Jeg håper de fleste som kommer også konstrueres slik at de kan selges som L7e, med andre ord holde følge med all virkelig bytrafikk og ha lov til å liste seg ut på motorveien.
FT Me har imidlertid den morsomme greia at solceller på taket lader opp driftsbatteriene, slik at du i teorien har en bil som aldri behøver lades selv om du bruker den hver dag, bare solcellene er aktive nok.
AT Frank Dunvold, RSA-sjefen, for tiden kjører rundt i noe L6e-liknende (sikkert kinesisk) betyr forhåpentlig at vi snart får enda et eksemplar på det norske markedet.