-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
![Det er hast! CEO Ola Källenius må kutte kostnader raskt.](https://image.bilnorge.no/4131712.webp?imageId=4131712&x=0.00&y=3.82&cropw=100.00&croph=87.73&width=960&height=548&format=jpg)
Mercedes-Benz med «skrekkliste»
Det er ikke bare Volkswagen, Audi og Porsche som er i krise: Automobilwoche meldte i går at Mercedes-Benz innfører et drastisk spareprogram.
Målet er ifølge kildene deres å oppnå permanente besparelser på rundt fem milliarder euro (nesten 60 milliarder kroner) innen 2027.
Mercedes-toppsjef Ola Källenius vil forlange at de ansatte gjør sin del og sier «selskapet må forberede seg på lavere salg på lang sikt».
Spareprogrammet er en del av sparepakken «Next Level Performance» som skal stabilisere marginene, som er under kraftig press.
De første detaljene om ledelsens krav har lekket ut gjennom ulike kanaler. Det er fagforeningen IG Metall som har informert bransjepublikasjonen om detaljene – der snakker ansvarshavende bedriftsrådsmedlem Michael Häberle om en «skrekkliste» som er presentert for de ansatte og som viser kostnadsbesparelsene ledelsen planlegger å realisere i de kommende årene.
Kutt i bonus
Det innebærer blant annet å kutte i ordningen med fordeling av overskuddet til de rundt 90.000 tariffansatte.
De siste årene har denne bonusen vært sjenerøs, på opptil over 7000 euro (over 80.000 kroner).
- Å kutte kostnader alene vil ikke forbedre konkurranseevnen og utgjør ikke i seg selv en strategi!
Michael Häberle
Det er også snakk om å øke bruken av outsourcing og det skal innføres et program for å redusere antallet arbeidsplasser i selskapet. Det skal imidlertid kun skje ved naturlig avgang, eventuelt førtidspensjonering.
Jobbsikkerhet løper ut i 2030
Samtidig har Mercedes-Benz har en « jobbsikkerhetspolicy» som gjelder frem til 2030 og som utelukker oppsigelser av operasjonelle årsaker.
Arbeidstakersiden viser forståelse og har signalisert vilje til å diskutere med ledelsen. «Vi vil også ha et konkurransedyktig selskap», skriver Häberle i fagforeningsavisen.
![Ansatte frykter for fremtiden. Jobbsikkerhetspolicy løper ut i 2030.](https://image.bilnorge.no/4131713.webp?imageId=4131713&width=960&height=548&format=jpg)
Han medgir at det vil kreves en stor innsats, men kritiserer samtidig det han kaller ensidigheten i tiltakene:
- Å kutte kostnader alene vil ikke forbedre konkurranseevnen og utgjør ikke i seg selv en strategi!
Han mener samtalene med ledelsen må ha en klar målsetting og gi langsiktige utsikter og trygghet for ansatte.
Bedriftsrådene har lenge etterlyst en forlengelse av jobbsikkerheten til 2035.
Drastiske tiltak i USA
«Automotive News», søsteravisen til Automobilwoche, rapporterer samtidig om drastiske sparetiltak i USA. For eksempel skal kostnadene ved Tuscaloosa-anlegget i Alabama reduseres med 25 prosent, noe de ansatte nylig ble informert om på et allmøte.
Det vil også skje justeringer i Kina, hvor salget har falt over lang tid.