-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mer enn en vill ide
Når designerne hos Peugeot skal lage en konseptbil, skal den ikke bare se bra ut – den skal også kunne kjøres – nesten som en produksjonsbil.
Først publisert i bladet BIL nr 7 – 2008
- Denne bilen har det kostet rundt 2,5 millioner euro å lage – så vi kjører litt forsiktig her, sier sidemannen idet vi lister oss bortover en brosteinsbelagt del av banen til CERAM - eller Centre d’Essais et de Recherche Automobile de Mortefontaine utenfor Paris.
Selv ikke en Bugatti Veyron koster like mye penger som denne. Jeg kikker opp gjennom den enorme frontruta som går over til å bli en del av taket i Peugeot 907. Avstanden mellom setene er gedigen, og det brune håndsydde interiøret gir følelsen av å sitte i en ekte GT-bil.
V12-motoren på seks liter lager mengder av godlyd, og på panseret kan jeg skimte det brede pleksiglasset som gjør at man har direkte innsikt i de 12 luftinnsugene – sist sett på bilen til Rudolf Blodstrupmoen. Bilen som ble designet av Gérard Welter og Jean-Christophe Bolle-Reddat, ble første gang vist på Paris-utstillingen i 2003. Og dagen har bare så vidt startet.
Drømmedag
Det å se på biler som bare er bygget i ett eller noen få eksemplarer, er for et stakkars bensinhode ofte sterkt nok. Det å få legge labbene på rattet på de samme bilene, er naturlig nok enda sterkere. Det er all grunn til å rose Peugeot for å ha baller nok til å slippe til dels uvørne journalister ned og inn i biler som man skulle tro først og fremst var bygget for å stå på stas.
Riktignok får vi ikke kjøre alle selv – men mange nok til å få bekreftet at disse konseptbilene er ikke bare tankespinn. De er laget for å kunne kjøres – og deretter produseres – selvsagt med noen tilpasninger.
Fra drøm til virkelighet
Ett av kroneksemplene på det, er 308 RC Z som ble vist frem i Frankfurt i 2007 – en bil som går i strupen på Audi TT og Porsche Cayman S – men som alle trodde bare var en designers våte drøm. Idet vi setter oss inn, vrir om nøkkelen og ruller ut på banen igjen, går det opp for oss at drømmen ikke var så langt fra virkeligheten likevel.
Riktignok sier Peugeot at det kan bli vanskelig, og ikke minst dyrt, å gjennomføre en del av karbonfiberløsningene som finnes på bilen jeg sitter i, men produksjonsbilen skal være så tett på konseptet som mulig.
Jeg gir gass og motoren, som er en 1,6-liters THP-motor, for anledningen trimmet opp til 218 hk, responderer godt. Det er fort gjort å glemme at man sitter i en konseptbil og ikke en bil som er i produksjon, men bisitteren som er med for å passe på sakene, synes ting går greit og gir meg beskjed om at jeg kan dra på litt bortover langstrekket.
Bilen kjører som en sportsbil, ikke helt ulikt Audi TTS som jeg har ferskt i minnet.
Cup er cup
En gang fantes det to utgaver av Peugeots trehjuling 20Cup. En hvit og en sort. Dette ble jeg ikke klar over før jeg var trygt tilbake i Norge. I det jeg ålet meg ned i den sorte blandingen av en bil og en motorsykkel, var jeg ikke klar over at den hvite endte sine dager nettopp her på Mortefontaine-banen.
- Først setter du begge bena her nede i setet – og så putter du begge bena samtidig inn her mens du lar deg gli etter ned i setet, sier en sikkert hyggelig fyr på gebrokkent engelsk.
For undertegnede, som er myk som en H-bjelke og fremdeles bærer preg av årets første fotballkamp, er det langt lettere sagt enn gjort. Når jeg først er nede i bilen, er det ikke stort jeg kan gjøre – annet enn å grue meg til å forsøke å komme meg ut.
- Vi kan alltid hjelpe deg ut vet du – ja med mindre dere ruller og begynner å brenne da, sier den samme oppmuntrende mannen mens jeg sitter med en karbonfiberstang i hvert øre og baken plassert 7 centimeter over asfalten.
Bakhjulet kommer fra en Le Mans-bil og sitter på et sett med motorsykkellignende svingarmer med en Öhlins demper. Så der sitter jeg – med hjelm – uten dører eller frontrute – stroppet fast til et polystyrensete polstret med gaffatape.
Lyden er heftig – og det smeller hver gang et nytt gir legges inn – det føles som en racerbil. Opplevelsen er noe mellom motorsykkel, kabriolet og en alt for trang dress.
Lekeland
Gleden over nye leker tar aldri slutt – og etter å ha kjørt tomotorsbilen Hoggar, både den røde og den sorte Peugot RC og noen frenetiske runder på banen i 407 Silhouette, er likevel dagen over.
Hver gang man ser en konseptbil, og så bilen som faktisk blir produksjonsutgaven, er det lett å irritere seg over at produsenten ikke var tøff nok i trynet til å ta ting helt ut.
Peugeot lover at 308 RC Z i produksjon skal bli svært lik konseptet – samtidig er det ikke vanskelig å se at det fortsatt vil være en del ting som ikke lar seg overføre direkte. Nå har vi i hvert fall kjørt originalen og lover å gi en kvalifisert sammenligning når produksjonsbilen kommer.