Pontiac 6-27 1926

Pontiac Torpedo 8 1940

Pontiac Bonneville 1959

Pontiac GTO 1967

Pontiac GTO 1970

Pontiac GTO 1974

Pontiac Firebird 2000

Pontiac GTO 2005

Pontiac GTO 2006

Pontiac Grand Prix 2008

Pontiac G5 2009

Pontiac G6 2009

Pontiac Solstice Coupe 2009

Pontiac Solstice GPX 2009

Pontiac logo

Farvel til Pontiac

Det er mulig noen vil avskrive meg totalt etter dette, men Pontiac har vel stort sett vært flinkere til å mekke gode modellnavn enn til å bygge minneverdige biler. Nå skal merket forsvinne.

Publisert Sist oppdatert

I sparepakken til GM, som får et fornyet innhold disse dagene, kommer det til å stå at Pontiac forsvinner.

Ikke akkurat samme sentimentale drama som da de tok livet av Oldsmobile. Olds var tross alt en av USAs aller eldste bilprodusenter. Pontiac er, på sin side, ikke annet enn et navn Generalen satte på en billigutgave av Oakland da de overtok Oakie i 1926.

Det jeg husker best av Pontiac, var at derfra dukket den mest karismatiske merke-sjefen på denne siden av Bob Lutz opp.

John Z. De Lorean endte opp som produsent av måkevingedørbilen som bar hans navn, samt en enorm tapping av britiske statsmidler, en skikkelig gjeld, en solid anklage om knark-omsetning og økonomiske merkverdigheter som fikk noen av hans medhjelpere hos Lotus i fengsel.

Riktig fargerik

Dessuten skrev han en praktfull bok om sin da, eks-arbeidsgiver: On A Clear Day You Can See GM.

Men før han begynte å hate GM, og forsøkte å bygge sine egne biler (med den tunge PSA/Renault/Volvo-V-sekseren bak, overstyrte den muntrere enn en Skoda Rapid) satte han et skikkelig preg på Pontiac.

Tenk deg navn som Le Mans, Grand Am, GTO, Bonneville. Firebird, Grand Prix, Trans Am. Jeg kan love at modellnavnene låt bedre enn bilene gikk. Men trekløveret Bunkie Knudsen, Peter Estes og John Z. Klarte virkelig å innføre et merke som var 100 prosent show, og ikke akkurat like mye go, og som allikevel greide å bygge opp et renommé som hi-performance.

Muskelmerke

Såpass sterkt var dette renommeet, at GM seriøst forsøkte å bygge opp Pontiac som et muskelmerke igjen de siste årene. Ganske halvhjertet. Solstice var identisk med en Saturn, og man gjør ikke akkurat en Pontiac av en hårete Holden, selv om man forsøker.

Dessuten manglet de en modellnavnforfatter av samme kaliber som John Z. Høres det veldig performance ut når modellene heter G3, G5, G6 eller G8?

Resultatet var snaue 250.000 biler i fjor – omtrent som året før, men da må man huske på at dessuten kom det 100.000 ekstra Pontiacs fra Canada i 2007. – Vi snakker under Mini-nivå.

Oakland ut

Men et høydepunkt minner www.welovepontiacs.com oss om: Pontiac ble meget mer populær enn Oakland, som var deres utgangspunkt. Allerede i 1929 hadde Pontiac solgt en halv million biler, så meget mer enn originalen at i 1932 ble Oakland tatt av plakaten og begravd.

Og et bunn-nivå: I 1948, like før 1949-modellene gikk i produksjon, hadde Ford fått tak i et spionfoto av de nye Pontiacene. Frontene var såpass like at da Ford modifiserte sine fronter litt mer, ble de nesten identiske.

Siden Ford var først på lanseringskalenderen, gikk Generalen, av en eller annen grunn, med på å modifisere Catalina-og Chief- og hva de het alle modellene.

Jeg tror ikke bilverden vil bli mye fattigere fordi Pontiac raderes vekk, men Oldsmobile savner jeg fremdeles.

Les også:

- Oldsmobile i graven

- Farvel til DeLorean

Powered by Labrador CMS