-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Japanerne kjemper for techtoppen
Små minipoder og hus drevet av energi fra bilen – japansk bilindustri kjemper en tøff kamp for fortsatt å være teknisk ledende.
Hallen som inneholder fremtidsinnovasjonene er betydelig mer leken og levende enn den tilsvarende hallen under utstillingen i Frankfurt tidligere i høst.
Der så utstillerne ut til å kjede seg i hjel, og de få som faktisk orket å gå en hel runde forsto dem så alt for godt.
Her i Tokyo er situasjonen en helt annen. Bak all lekenheten ligger det likevel noe svært alvorlig – for japanerne føler pusten i nakken, både fra koreanerne med Huyndai i spissen – og fra tyskerne med Volkswagen i førersetet.
En av de medvirkende årsakene er selvsagt den høye yen-kursen.
I forhold til både dollar og euro er den svært sterk – og det sørger for å redusere fortjenesten til japanske bilfabrikker som satser på utlandet.
Ghosn advarer
Nissans mektige sjef, Carlos Ghosn, advarte om at man måtte redusere produksjonen i Japan, og flytte mer ut.
- Vi har vår base og våre røtter i Japan, og styrken vår er her i Japan. Så vi har ikke noe ønske om å flytte ut, sa Ghosn da messen åpnet onsdag morgen.
Han sier at de snakker med myndighetene, for å få hjelp til å stoppe utviklingen. Ghosn advarte om at så mange som fem millioner jobber kan gå tapt i Japan om ikke man klarer å gjøre noe med kursen.
Ghosn fremholder Sveits som et land som hadde gjort noe med det.
- Sveits er et godt eksempel på hvordan et lite land – mye mindre enn Japan – på et punkt bestemte seg og sa at nok er nok.
Ikke så overraskende nevnte han ikke Norge…
Nissan tjener penger i alle andre land enn Japan, og dette er et større problem for Japan enn for Nissan.
Tekniske løsninger koster
Japansk bilindustri har vært langt fremme når det gjelder utvikling.
Ikke bare i tradisjonell forstand, men også når det kommer til byggekvalitet og presisjon i det som gjøres med bilene.
Nå advarer mange om at pengemangel hos de japanske bilprodusentene også truer deres posisjon som ledende på utvikling.
Hallen som viser teknologiske løsninger er imidlertid fortsatt full.
Nissan viser et system der bilene samler opp energi ved hjelp av lading og solceller, og så sender denne strømmen tilbake i nettet ved behov.
Denne teknologien har fått økt aktualitet etter den store katastrofen som rammet Japan den 11. mars, da jordskjelv med tilhørende tsunami slo ut kraftforsyningen til millioner av husstander.
Bli med oss og se på noe av det som ble vist som fremtidens teknologi.