-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Skulpturen foran hovedhuset skiftes hvert år, og årets utgave var til ære for Lotus. Seks F1-biler, fra forskjellige tidsperioder, hang på skulpturen, som dessverre ikke var Möbius.

På grunn av Lotus-feiringen fikk de ekstra stor plass, og det var ikke rent få F1-biler de hadde utstilt. Denne bilen ble kjørt av Svenske Ronnie Peterson, men ble aldri noen stor suksess.

1973 Lotus-Cosworth 72E

Fra taket henger overbygget til Mario Andrettis 1976-modell Lotus-Cosworth 77.

Williams FW22 - kjørt av Jenson Button i 2000-sesongen.

1991-modell Jordan-Ford 191

Linjelekker og rask. 1963-modell Lotus-Ford 29, som ble kjørt av Jim Clark i Indianapolis 500

1973 Lotus-Pratt & Whitney 56B er kanskje ikke den vakreste bilen i F1-historien. Ikke spesielt suksessfull heller, selv ikke med Emerson Fittipaldi bak rattet.

Den ser ut som en F1-bil, men er ikke det. Lotus T125 er for de som vil har det råeste innen banebiler. Prislappen ligger på rundt seks millioner kroner, bane ikke inkludert ...

Red Bull Racing RB8 2012-modell.

Snuten på Red Bull Racing RB8 2012-modell.

Lotus-Renault R30

Lotus T127 gjøres klar for banekjøring.

Bilene til Jenson Button og Lewis Hamilton i McLaren Mercedes-teamet skulle også få kjørt seg litt.

Mercedes AMG Petronas stilte også opp med sin 2012-modell.

På Lotus sin stand kunne man også se to F1-modeller snurre opp mot hverandre.

Brabham BT42, kjørt i 1973 av argentineren Carlos Reutemann

Det var sekshjulsfest under årets Goodwood. Her er det 1983-modellen FW08C fra Williams-Cosworth som vises frem.

Detalj fra 1983 Williams-Cosworth FW08C

Detalj fra 1983 Williams-Cosworth FW08C

Detalj fra 1983 Williams-Cosworth FW08C

Klassikeren Tyrrell P34, med fire hjul foran.


Tyrrell P34

En 1976 March-Cosworth 761 2-4-0 fikk etterhvert også prøve seg på banen - se bilde lenger uti galleriet.

1976 March-Cosworth 761 2-4-0

1976 March-Cosworth 761 2-4-0

1976 March-Cosworth 761 2-4-0


1991 Lotus Esprit X180

Lotus Elan

1966 Ford-Lotus Cortina

Råskap på fire hjul - 1937 Mercedes-Benz W125

Audi Sport quattro S1 - tidligere rattet av Walter Röhrl.

1970-modell McLaren M14A

1970-modell McLaren M14A

Hissig liten rotte, denne 2012-modellen Irving Vincent 1300. En slags liggemotorsykkel med sidevogn, og en av de mest hysteriske motorlydene jeg noen gang har hørt.

2012-modell Lotus Exige R-GT

2012 Toyota TS030 Hybrid Le Mans

Lola-Drayson B12/69 EV - et bevis på at el-biler ikke nødvendigvis trenger være kjedelig!

1996 Lark McLaren F1 GTR

Ferrari 712 Can-Am, som tidligere ble kjørt av Mario Andretti.

Ferrari 712 Can-Am

En aldeles nydelig AAR Formula 1 Eagle

Maserati MC12

Lexus LFA - kjørt opp Goodwood-bakken av Toyota-sjefen Akio Toyoda.

Lexus LFA

Lexus LFA

Bentley LMP1 fra årets Le Mans-runde. Danske Tom Kristensen var en av de tre sjåførene.

Bentley LMP1 fra årets Le Mans-runde. Danske Tom Kristensen var en av de tre sjåførene.

McLaren stilte opp med en racing-rigget MP4-12C - i særs passenede Union Jack-motiv.

1962-modell Porsche 804

1974 Yamaha TZ 350 Moraco Drouhiole

1973 König 738

Dette er kanskje den slankeste motorsykkelen jeg har sett. En uhyre lett 50-kubikker, med 17 hestekrefter ved 14.000 omdreininger! 1973 Kreidler Van Veen

"King Kenny" Roberts var også på plass.

1978-modell Lotus 79 på vei opp Goodwood-bakken.


1996 Lark McLaren F1 GTR underveis i bakkeløpet.

Chevron GR8 GT3

Et frekt innslag i form av den rosa Spice-Coswroth SE90C fra 1990. Når denne kjørte i C2-klassen på Le Mans, var alle tre førerne kvinner; Desiré Wilson (som kjørte den på årets Goodwood), Lyn St James og Cathy Muller.

Lexus LFA - kjørt opp Goodwood-bakken av Toyota-sjefen Akio Toyoda.

En av de tre Silk Cut-Jaguarene som deltok på årets festival.

Omtrent tjue sekunder etter at dette bildet ble tatt, gikk det røde flagget langs banen. Det sinnsyke dreiemomentet (888 Newtonmeter!) fra 8-litersmotoren blefor mye på den våte banen, og den stakkars Shadowen snurret. Etter å ha blitt dyttet ut på banen

Aston Martin lar ikke sjansen gå fra seg når de kan kjøre litt fra seg på Goodwood.

1976 March-Cosworth 761 2-4-0

En av de mer spektakulære innslagene var denne Kenworth-vogna. Vibrasjonene i bakken var kraftige nå den freste forbi.

Toyota-standen på Goodwood inneholdt diverse snacks ...

... som for eksempel dette Gazoo Racing-bygde GT86-konseptet. Original-motoren har fått kompressor og turbo, og skal yte 310 hestekrefter. Om den noengang kommer i salg ville ikke Toyota-representantene svare på, men det er lov å håpe.

Gazoo Racing GT86-konseptet bakfra.

Gazoo Racings egen banebil.

Toyota GT86 TRD. Stylingkitet skal gjøre den tøffere - nytt eksosanlegg gjør den 10 hestekrefter mer effektiv. Kommer i salg i Storbritannia om ikke lenge.

En særdeles spesiell M3, gitt det passende tilnavnet Chrome Bullet ...

... gjorde det vanskelig for fotografene å ikke ta bilde av seg selv i samme slengen.

Audi-standen på Goodwood.

Morgan-biler sto det flere steder på Goodwood

En av de mer spesielle bilene - en Delta Motorsport E-4 Coupe. Plass til fire, og helt elektrisk.

Inne i Delta E-4.

Et helt nytt bilmerke var det også plass til på Goodwood. Canadiske DeMacross stilte opp med sin GT1. Roush-motoren yter drøyt 800 hester og 950 Newtonmeter.

DeMacross GT1

Interiøret til DeMacross GT1

Mazdas Takeri-konsept var også på plass. Om den nye Mazda 6 blir slik, kan det ligge an til en klassevinner på design.

Mazda benyttet også anledningen til å vise frem sin MX-5 GT Concept for første gang. 208 hestekrefter burde sparke bra fra i en så lett bil.

Bentley EXP 9F var ikke oppdatert, slik enkelte rykter ville ha det til.

Bentley EXP 9F detalj.

Bentley Continental GT Speed fikk sin debut på Goodwood. Det er den raskeste serieproduserte Bentley noen gang, med 620 hestekrefter å by på.


Goodwoods norske innslag - Peugeot HX1 Concept er designet av norske Per Ivar Selvaag.

En modell av det som etter planen skal bli verdens raskeste landfartøy. Bloodhound SSC har en teoretisk toppfart på 1690 km/t.

Bloodhound SSC

Andy Green, allerede verdens raskeste mann på landjorda, har planer om å øke sin personlige rekord i nye Bloodhound SSC

En spesialutstilling i forbindelse med at Dronning Elizabeth II har regjert i 60 stilte ut en rekke av regentens biler gjennom tidene. Her en 1951 Ford V8 Pilot Shooting Brake.

1961 Vauxhall Cresta Friary Estate

Et noe mer imponerende syn enn den tilsvarende behandlede BMWen tidligere i Goodwood-galleriet, nemlig en 1925 Rolls-Royce 20HP.

Franske innslag var også å finne, som denne 1972 Citroën SM Opera.

1924 Rolls-Royce Silver Ghost

1950 Lincoln Cosmopolitan

1948 Daimler DE36 All Weather Tourer

Et mektig syn - 1914 Sunbeam 'Indianapolis'

Man sitter bokstavelig talt på gulvet i en 1914 Sunbeam 'Indianapolis'.

1914 Sunbeam 'Indianapolis'

1911 Fiat S74 Grand Prix.

1911 Fiat S74 Grand Prix. Den svære motoren inneholder kun fire sylindre, men har et motorvolum på hele 14,2 liter! Ytelse: 75 hestekrefter. Men sammenlignet med etterfølgeren - Fiat S76 - blir det småtteri. S76 hadde en fire-sylindret motor på 28 liter!

Nydelig Jaguar D-Type Concept

Interiøret på D-Type-konseptet kan vel i dag kalles spartansk

En "hjemmelaget" Trophy Truck for Baja-kjøring. Over 850 hestekrefter, og bak rattet finner vi Jesse James, ikke helt ukjent i amerikanske bilkretser.

Renault hadde tatt med seg sitt nye Alpine-konsept A110-50.

Chevrolet Corvette "Spirit of Le Mans '76".


Lancia Stratos hører hjemme i slike selskap

Peugeot 405 T16 Pikes Peak.

Aston Martin V12 Zagato

Interiøret til Pagani Huayra

Goodwood var full av små boder som solgte modellbiler, bøker, bilder og mye annet bilrelatert. Her er en fantastisk skalamodell av en Fiat biltransporter.

Modellbiler ...

... flere modellbiler ...

... og enda flere modellbiler.

Av og til er det greit med ærlige butikknavn.

Racinginspirerte puffer var også å få kjøpt.

Ingen Festival of Speed er komplett uten air-show

Disse karene vet hva de gjør.

Sir Stirling Moss, rett etter at jeg selv håndhilste på ham.

Alain Pros skrev gjerne autografer

Bakkeklaringen var ikke all verden på enkelte av bilene!

Toyota 2000GT inne på Toyota-standen. Det var verken første eller siste gang jeg var innom for å kikke på den ...

... og når jeg da fant denne modellen, kunne jeg jo ikke la den ligge.

Også ute på parkeringsplassen finner man mye morsomt. Som for eksempel en DeLorean.

Press? Oh, yes.

Farvel til Goodwood Festival of Speed for i år - vi sees igjen!
Fersking på Goodwood
Det er årets høydepunkt for mange bilentusiaster når Lord March inviterer til fartsfestival på herregården sin. Og særlig stort er det for en som aldri har vært der før, men som nå entrer festivalen med presseakkreditering.
Jeg har aldri vært på Goodwood Festival of Speed før. Jeg har lest om det, hatt lyst å dra dit, drømt om det i kanskje 15 år.Da jeg flyttet til Storbritannia som student for to år siden, tenkte jeg at det burde være en smal sak å få til et besøk. Men det har ikke latt seg gjøre. Før nå.For jeg fikk for noen uker tidligere en telefon fra redaktøren, med spørsmål om ikke jeg kunne ofre en helg til å dra til Goodwood for å dekke Festivalen (ja, med stor F) for BilNorge. Hva kunne jeg vel si, annet enn «ja!»? Og slik ble det.Noen uker senere står jeg der da, i presseteltet inne på eiendommen til Lord March. I signeringsboken var Ben Oliver fra Car Magazine og Piers Ward fra Top Gear Magazine de forrige som skrev seg inn. Og så var det meg.Man kan jo få komplekser av mindre.Ute på sletta tusler Jesse James (for anledningen sjåfør for en vill 850-hesters hjemmelaget pickup) og Edd China (han høye mekanikeren fra Wheeler Dealers) rolig forbi, og før jeg drar hjem igjen får jeg tatt noen bilder av Alain Prost og Andy Green, og tatt Sir Stirling Moss i hånden. Fastere håndtrykk har jeg knapt kjent.Og inne på Toyota-standen får jeg endelig lagt mine øyne på min personlige favorittbil gjennom tidene – en rød 2000GT. Dagen etter sikrer jeg meg en flott modellbil av Toyotaen, i helt riktig James Bond-stil. Aki er selvsagt bak rattet, slik hun var i filmen («You Only Live Twice»).Det eneste som mangler er at Sean Connery kommer gående.Lydene, luktene og vibrasjonene. Når man leser om Goodwood bruker man kun syn og fantasi. Man ser bildene, leser teksten og fantaserer om hvordan det faktisk er å være der. Men det er ikke før jeg faktisk står midt i det, jeg skjønner hvordan det er.Her synger gamle Moto Guzzi-sykler om kapp med NASCAR-biler, F1-bilene til Ayrton Senna, V10-motoren til Lexus LFA og Audis Le Mans-vinnende R18 hybrid.Og man skjønner at det er et høyt respektert arrangement, når sjåførlista er fylt med navn som Akio Toyoda (toppsjefen i Toyota-konsernet), Kenny Roberts, Bruno Senna, Sebastian Vettel, Jenson Button og Jackie Stewart – for å nevne noen.Da blir en liten biljournalist fra Norge enda mindre, og opplevelsen enda større. Men jeg var der. Med presseakkreditering og kamera.Og hva sitter jeg igjen med? En opplevelse jeg ikke kommer til å glemme med det første, og en stor lyst til å dra tilbake så ofte som overhodet mulig.Og selvsagt; et stort bildegalleri du kan bla deg gjennom her, med mer info på hvert enkelt bilde.