-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Så gnistene fyker
De som husker noe ganske trist som het Daewoo Matiz, kan konstatere at verden går fremover med stormskritt. Her er avløseren, Chevrolet Spark.
Beat het den, den gang USA-publikum ble bedt om å stemme inn den beste av tre mikrobil-forslag. Nå blir den global, og skal hete Spark.
For oss har ikke Spark-navnet noen assosiasjoner i noen retninger, men på mange andre markeder har det lenge vært brukt av GM.
Også som et annet navn på Matiz, så vi kan vel kalle det et logisk navnevalg.
Dessuten har bilen noe av Spark, gnisten, over seg. Her er en minibil der utseendet virkelig tenner. I det hele tatt, med Orlando og Cruze i tillegg, begynner Chevrolet å bli et merke som burde ha gode markedsutsikter.
For liten for Norge?
Dette er altså en bil i et segment som ikke akkurat er Norges største, men som er et av dem som virkelig øker for tiden. Og med IQ rett rundt hjørnet, vil nok segmentet øke enda mer.
Jeg ville tro at når Spark er på plass en gang neste år, burde vi kunne snakke om enda en viktig forsterkning av A-segmentet.
Vi snakker fire sylindre, 1 eller 1,2 liter, vi snakker under 120 g/km CO2, vi snakker fem dører og et interiør som er akseptabelt rommelig, vi snakker såpass mange utstyrspakker at du for eksempel kan velge mellom 13-, 14- og 15-tommers hjul og vi snakker om en bil med attitude.
Se alle nyhetene fra Geneve-utstillingen her.
238 cm akselavstand høres imponerende langt ut for en så liten bil, den er tross alt ikke mer enn 364 cm lang. Den gode kupé-plassen har selvfølgelig gått ut over noe, men 170-liters bagasjerom er allikevel akseptabelt. Fold ned 60/40 splitt-setene, og du har plutselig 1000 liter.
Nøkternt
Men hva som er enda viktigere for sånne som denne nedskriveren, er den utrolig kule instrumentsamlingen som kun er en effektiv, åpenbart mc-inspirert, sentral klokke der du blant annet finner et stort speedometer og en digital turteller..
Motorene er på henholdsvis 66 og 78 hester, og når vi forteller om under 120 gram, forteller vi samtidig om under en halv liter/mil. 16 ventiler, selvfølgelig, og like selvfølgelig Euro 5 – disse motorene er jo flunkende nye – og femtrinns manuell.
Null til 100 på 12,4 sekunder tyder på at det er ganske mye punch i maskinen.
Bilen skal til USA også, men ikke før i annen halvpart av 2011. Og der er de jo vant til å se etter tversoversløyfen utenfor bilforretninger. Dette symbolet er ikke så vanlig her hjemme, men de nye modellene sier klart fra at Chevrolet-forhandleren snart bør bli et kjent sted i den lokale bilverdenen.
Du ser det allerede i Europa, i annet halvår 2008 økte salget, i et ellers ganske statisk marked, med hele 11 prosent.