-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Friske fraspark fra Jaguar
Nå som Jaguar og Aston Martin har skilt lag, står kanskje katten friere til å lage mer potente biler. Her er i alle fall et par eksempler på hva de kan.
På tampen av fjoråret presenterte vi nye, effektive dieselmotorer fra Jaguar. Nå er det en nye bensinmotorer som står for tur. Også her snakker vi økte ytelser, nok til å ta opp konkurransen med de mest potente utfordrerne fra Tyskland.
Nye XFR nyter godt av en kompressormatet 510-hesters V8 som akselererer til 100 km/t på under fem sekunder.
I tillegg til spreke ytelser, varter XFR opp med unike detaljer i eksteriør og interiør. Her får du spesielle støtfangere, lavere og større luftinntak, spoilere og sideskjørt, fire eksosrør, 20-tommers felger og spesielle seter.
VI VISTE SPIONBILDER AV DENNE I AUGUST
Nøyer du deg med en normalt pustende 5,0-liters V8 bensinmotor i XF-serien, får du 385 hk under panseret. Men heldigvis fins det fortsatt V6-motorer som kommer langt bedre ut i det norske avgiftssystemet og sørger for startpriser på rundt kr 800.000.
Også XK
XK coupé og cabriolet får også tilgang til de nye V8-motorene. XKR byr på 510 hk og 625 Nm mens XK-versjonen, uten kompressor, har 385 og 515 Nm.
Blant de kosmetiske endringene på XK-modellene er nye LED baklys blant flere detaljer som skiller dem fra forgjengerne.
Kunder som ønsker en ny XK, kan nå velge mellom tre modeller – XK, XK Portfolio og toppmodellen XKR.
Hastighetsrekord
På Detroit-utstillingen vises også den raskeste Jaguar noensinne – en Jaguar XFR prototyp som under en hemmelig test på saltslettene i Bonneville i Utah oppnådde en toppfart på hele 225,675 mph, tilsvarende 363,188 km/t.
Bilen er bare lettere modifisert med hensyn til aerodynamikk og sikkerhetsutstyr. Motoren har fått ekstra hestekrefter gjennom en omprogrammert ECU, modifiserte luftinntak og eksosanlegg samt endringer i kompressoren. Ingen motordeler ble skiftet ut, og automatkassa var den samme som i standardutgaven av XFR.
Modifiseringene ble foretatt av Rocketsport Racing, samme firma som har driftet Jaguar XKR til fem seriemesterskap i Trans Am-serien i perioden 2001 til 2006.
PS! Hvis du lurer på hvilken Jaguar som hadde den forrige hastighetsrekorden, så var det en XJ220 – en midtmotorisert sportsbil bygget av Jaguar i samarbeid med Tom Walkinshaw Racing i perioden 1992 til 1994. Den kunne titellere seg som verdens raskeste standardbil til McLaren F1 overtok den rollen i 1994.