-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fords nye Focus
Her er de første bildene av neste generasjon Ford Focus. Fortsatt er det over et år til den kommer på markedet.
Det er i forbindelse med bilutstillingen i Detroit at Ford slipper de første offisielle bildene av neste generasjon Focus. Her får vi se den i to forskjellige utførelser – som 5-dørs kombikupe og som 4-dørs sedan.
SE: I Genève i fjor møtte vi Iosis Concept
Produksjonen starter samtidig i Nord-Amerika og Europa, men først mot slutten av 2010. De første kunder kan deretter sette seg bak rattet i sin nye Focus tidlig i 2011.
Globetrotter
Nye Focus er utviklet i Tyskland mens Ford i England har stått for motorene. Modellen blir tilnærmet lik på alle markeder - så mye som 80 prosent av komponentene skal være identiske verden rundt.
Den såkalt C-plattformen som danner grunnlaget for Focus, skal benyttes til 10 forskjellige modeller. Først ut er C-Max og Grand C-Max som lanseres til høsten. Fra 2012 forventer Ford et årlig volum på to millioner biler basert på denne plattformen.
SE OGSÅ: C-Max og Grand C-Max
Kinetisk
Vi ser designtrekk fra både Fiesta og Mondeo i denne modellen, og kreativ leder for Ford, J Mays, sier Focus representerer en ny trend:
- Vi har formgitt den for kunder over hele verden, med skreddersøm for individuelle regioner. Nye Focus markerer en videreutvikling av Fords designretning, kinetic design, som har sikret selskapets nyere biler økende popularitet.
LES: Våre mange tester av Ford-modeller
- Med sitt atletiske preg sender nye Focus klare signaler om den kjøreopplevelsen og kjøregleden som venter kundene. Det dynamiske uttrykket forsterkes av interiøret, der funksjoner og materialer skaper en sterk følelse av å kjøre i en bil av langt høyere klasse, fortsetter Mays.
SJEKK: Når kommer bilnyhetene til Norge?
Focus har alltid vært ensbetydende med gode kjøreegenskaper, ikke minst takket være avansert og påkostet hjulopphengning. Ford har nå videreutviklet det innovative hjulopphenget for å heve standarden ytterligere.
Turbo og dobbelclutch
Motorprogrammet vil inneholde en serie EcoBoost bensinmotorer med turbo og direkte innsprøyting samt et antall Duratorq TDCi common rail dieselmotorer. Samtlige vil kutte forbruket med 10 til 20 prosent sammenlignet med motorene de erstatter.
En annen bidragsyter til lavere forbruk er Ford PowerShift, en videreutviklet 6-trinns automatkasse basert på dobbel clutch-prinsippet.
Det skal bli interessant å stifte nærmere bekjentskap med nye Focus etter hvert som lanseringen nærmer seg, men med moderne konkurrenter som blant annet nye Astra, er nok tiden moden for en modernisering av Focus dersom den skal holde seg i tetsjiktet i årene fremover.