Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS

Ford Focus RS er tilbake

Seks år etter at Ford avsluttet produksjonen av første generasjon Focus RS er det tid for nye gledeshyl. I 40 år har RS vært toppen av den europeiske Ford-kaka – nå er det tid for et nytt kapittel i historien.

Publisert Sist oppdatert

Arbeidet med en ny Focus RS har pågått i mange år – målet har vært å skape en bil med kraft, kjøreegenskaper og en evne til å sette rundetider som kan måle seg med langt mer prestisjetunge sportsbilnavn.

Resultatet er blitt en bil som Ford hevder kan kjøres rundt og rundt på Nürburgrings Nordschleife i høy fart, før du ruller hjemover i mer moderat tempo.

- En nye Ford RS er en viktig begivenhet. RS-emblemet blir ikke brukt ofte, og når det blir brukt vet man at det er en fantastisk bil, det sier Jost Capito. Han har tittelen: Director, Global Performance Vehicles & Motorsport Business Development. Høres ut som mye kjøreglede.

Bryter magisk grense

Turbomotoren på 2,5 liter som vi jo blant annet kjenner fra Focus ST, der den har 225 hester, har i RS fått 305. Dreiemomentet er på friske 440Nm mellom 2,300 og 4,500 o/min.

- Da vi jobbet med Focus ST oppdaget vi at chassiset til Focus ikke hadde noen problemer med å håndtere 225 hester og 320 Nm. Det var allerede 10 hester mer enn i den eksisterende RSen. Dermed kunne vi bruke denne som en basis for utviklingen av ST, forteller sjefsingeniør John Wheeler.

Man har også brukt mye tid på å snakke med eierne av den forrige RSen for å høre hva de forventer av en ny bil.

Målet er å lage en rallybil for veien, og når Focus RS er på veien denne våren, vil det være den kraftigste forhjulsdrevene europeiske Ford så langt. Det blir også den eneste sportsbilen med forhjulstrekk og over 300 hester.

- Historisk har RS-modellene vært svært forskjellige fra modellene de er basert på. Strategien har vært å lage en helt ny bil med den karakteristikken vi ønsket å ha – i stedet for å lage en bil som skulle konkurrere mot en spesiell bil i markedet, sier Wheeler.

Differensialen er forskjellen

Gearkassen er mer eller mindre den samme som den som sitter i ST med små endringer og forsterkninger.

For å få overført kreftene til bakken, får du hjelp av en differensial fra Quaife. Det unike er at den er en differensial med automatisk moment-fordeling. Det betyr at mens en vanlig sperrediff må spinne før den låser og fordeler kraft, begynner Quaifes differensial å fordele kreftene lenge før dette.

Den er spesielt tunet for RS slik at den gir optimalt grep både på tørt og vått underlag.

Les mer om Quaife her

Alt – bare mer av det

Selv om nye Focus RS er basert på dagens ST, er det mye som er endret.

For motoren har man nytt innsug, nye eksosmanifolder og en helt ny turbo. En Borg Warner K16 turbo gir 1,4 bar, dobbelt så mye som i ST.

I tillegg er det gjort en rekke endringer på pakninger, ventiler og profilen på kamakselen.

Alle bilens 305 hester treffer du ved 6,500 o/min, og de er til stede helt opp til du passerer rødmerket på 7050 o/min. Der kan du ligge i tre sekunder uten å geare. Om det ikke skjer, reduseres turtallet til 6500 o/min for å spare motoren.

Ford sier at de gjerne vil belønne de førerne som faktisk tar motoren opp til rødmerket ved å gi dem dette lille ekstra.

Dreiemomentet på 440 Nm er høyere enn på noen RS-bil så langt – og det betyr at bilen er mer kjørbar også under mer normal kjøring enn tidligere.

0-100 går unna på 5,9 sekunder, mens toppfarten oppgis til 263 kilometer i timen.

Vi skal kjøre bilen i begynnelsen av mars – og så fort vi får kontakt med tastaturet igjen lover vi å gi deg de første inntrykkene.

SE VIDEO AV BILEN HER

TIL STORE BILDER

Powered by Labrador CMS