Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka

Ford Ka
Foto: Trygve Bæra
Ford Ka
Foto: Trygve Bæra
Ford Ka
Foto: Trygve Bæra
Ford Ka
Foto: Trygve Bæra
Ford Ka
Foto: Trygve Bæra

Søt og nett Ka

Den nye Ka er mindre sær enn forgjengeren, men har upraktiske og irriterende detaljer. Den lille tassen har nok fortsatt mest appell til jentene.

Publisert Sist oppdatert

Er ungdommelig stil og friske former nok til at kundene strømmer til forhandlerne for å kjøpe den nye minstemann i Ford-stallen?

Tja, ikke det alene, men i disse krisetider er en småbil et sikkert kort når det gjelder å holde utgiftene nede – det gjelder både innkjøpspris og drivstoff. Faktisk er denne 1,2-literen så beskjeden i matfatet at den smetter under miljøgrensen på 120 gram/km CO2-utslipp.

Både for lommeboka og miljøet kan det derfor være vel verdt å ta et skritt nedover på statusstigen når ny bil skal anskaffes. Men hva må du i så tilfelle ofre?

I kortversjonen dreier det seg om to ting: Plass og komfort. I den mer fyldige versjonen kan vi ikke stikke under en stol at du også må redusere forventningene til kjøreegenskaper og kollisjonssikkerhet sammenlignet med noe større biler.

Halvsøster fra Torino

Hvis du aksepterer disse fakta og samtidig har sans for designdetaljer, er Ford Ka et høyst oppegående alternativ. Er du ute etter enda mer retro-preget design, er Fiat 500 en nærliggende mulighet – faktisk nærere enn man tror ved første øyekast.

Ford Ka og Fiat 500 er nemlig halvsøsken, bygget på nøyaktig samme lest og med mange felles komponenter, blant annet motorprogrammet.

Ka byr langt fra på dårlige kjøreegenskaper, den viser seg frem med både fint veigrep og forholdsvis presis styring. Men sammenlignet med for eksempel Ford Fiesta, merkes det godt at kjørekomforten får lide under kortere akselavstand og et mindre elegant hjuloppheng.

Irriterende detaljer

Førermiljøet er friskt og oversiktlig. Bakover er imidlertid ikke sikten den beste, særlig ved rygging hindrer små sidevinduer bak og brede C-stolper oversikten.

En annen detalj er at Ka har brede dører til å være en så liten tass – dørbladet måler hele 125 cm, og det betyr at du må være våken når du åpner døren på parkeringsplassen, det er fort gjort å bulke nabobilen.

En annen irriterende detalj, med tanke på at denne bilen er en typisk shopping-bil, er at bakluka ikke kan åpnes med verken ytre håndtak eller innvendig knapp – bare med tenningsnøkkelen. Bakseteryggen kan enkelt legges ned, men lastegulvet er langt fra flatt – det heller i 30 graders vinkel mot forseteryggen.

Best for barn

Til tross for brede dører, er det ikke lett å komme seg inn i og ut av baksetet. Det kan kanskje være like greit, for i baksetet er det ikke komfortabelt for voksne – i hvert fall ikke hvis du er over 170 cm.

Derimot vil Ka-eierne vite å sette pris på at bilen er utstyrt med hill-holder, eller bakkestartholder på norsk. Ved bakkestart holdes bremsen automatisk i noen sekunder, slik at du rekker å flytte høyrefoten fra bremsen til gasspedalen.

SE STORE BILDER HER

Konkurrenter: Peugeot 107, Fiat 500, Toyota Aygo, Opel Agila, Citroën C1.

+

Akseptable kjøreegenskaper til småbil å være.

Begrenset komfort. Må åpne bakluka med nøkkel

Powered by Labrador CMS