Renault Kangoo Z.E.

Renault Twizy Z.E.

Renault Twizy Z.E.

Renault Twizy Z.E.

Renault Twizy Z.E.

Renault Twizy Z.E.

Renault Twizy Z.E.

Renault Twizy Z.E.

Renault Zoe Z.E.

Renault Zoe Z.E.

Renault Zoe Z.E.

Renault Zoe Z.E.

Renault Zoe Z.E.

Renault Zoe Z.E.

Renault Zoe Z.E.

Renault Zoe Z.E.

Renault Zoe Z.E.

Renault Zoe Z.E.

Renault Zoe Z.E.

Renault Zoe Z.E.

Renault Fluence Z.E.

Renault Fluence Z.E.

Renault Fluence Z.E.

Renault Fluence Z.E.

Renault Fluence Z.E.

Renault Fluence Z.E.

Renault Fluence Z.E.

Renault Fluence Z.E.

Renault Fluence Z.E.

Renault Fluence Z.E.

Renault Kangoo Z.E.

Renault Kangoo Z.E.

Renault Kangoo Z.E.

Renault Kangoo Z.E.

Renault Kangoo Z.E.

Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Renault Z.E. i Frankfurt
Foto: Jon Winding-Sørensen

Renaults elektriske fremtid

Renaults Carlos Ghosn er ikke snau når det gjelder løfter om fremtiden. Han skal ha fire el-biler i salg innen 2012, priser som for dieselmodeller, og sekssifret salg rundt 2016.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere har Nissan vist sin rene el-bil, Leaf, og Renault/Nissan har gjort avtaler med blant annet Portugal om solide leveranser av elmobiler.

LES: Sikter mot nullutslipp med Leaf

Men initiativet som ble presentert her i Frankfurt, er flunkende nytt og massivt ambisiøst. Dessuten ble det akkompagnert av konseptutgaver av de fire bilene som skal bygges.

Nullutslipp

Twizy Z.E. (Zero Emission betyr det - bombe! Årets Renault-mottoer nemlig: ”Targeting Zero Emission”) er den morsomste.

Den bitte lille toseteren, med skjermer over de utvendige hjulene som gjør at den ser gjennompunktert ut. 16 beskjedne kW og dynamiske egenskaper som en 125 ccm motorsykkel, sier konsernet.

Det vil med andre ord komme en fornuftig bybil-liten modell i denne fire-medlemmers familien.

Nyttebil

Neste mann på lista er en varebil, en elektrisk Kangoo.Z.E. Basert på dagens Kangoo, og med 70 kw som sammen med en intelligent ruteplanlegger og motor-administrator, skal sørge for lenger enn vanlig rekkevidde. For her snakker vi om distribusjon i byen, ikke bare frem-og-tilbake til jobben.

Derfor er denne også utstyrt med tre lademuligheter. Vanlig plugg i veggen, da tar det mellom 4 og 8 timer før litium-batteriene blir mette. Eller en kvikklader fra en kvikklade-stasjon. Da snakker vi 20 minutter.

Eller kvikk-change, der hele batteripakka byttes etter oppskrift fra Better Place - den underlige butikken som har fått dansker og israelere til å tro at bilindustrien kan gå sammen om en så komplett industri-standard at man kan opprette identiske batteribyttestasjoner over hele verden.

Jeg mener – ikke en gang i Europa kan jeg bruke den samme pluggen på mobiltelefonladeren min!

Radikalt

Så har vi den virkelig spennende bilen, Zoe Z.E. Der var de mer beskjedne med spesifikasjonene, men dette er den bilen som ser ut som spydspissen i denne satsingen. I hvert fall hva design angår.

For denne er radikal. En kul fastback, med så mye cab-forward at den nesten ser ut som et egg, der bunnen er litt flat.

Taket bak fortsetter det spennende temaet og har en grafikk som om det dreier seg om en gjennomskåret bikake. Hva det tekniske angår, er Renault foreløpig helt taus der.

Spydspiss

Men det er Fluence (lett forvirrende, samtidig debuterte Renault nemlig produksjons-Fluencen – en Megane med rumpe) som skal være den kommersielle spydspissen og som Ghosn snakket om da han sa 100.000 biler i 2016.

LES: Mer om Fluence

Her er heller ikke de tekniske dataene antydet ennå, bortsett fra en rekkevidde på 160 km. Ikke et ord om range extender eller andre finurligheter.

Men en utpreget familiebil, fire dører og ikke spesielt oppsiktsvekkende utseende, er dette.

Denne skal være klar for markedet allerede i 2012, men det skal altså ta et par år før det virkelig tar av, og stormarkedene skal altså være i Danmark og Israel først – takket være Better Place.

Det er dette som gjør at jeg ikke er helt sikker på løftene til Ghosn, men tiden vil vise om han får det til.

Imens vil jeg fortsette å hygge meg med Twizy. Sammen med Peugeot bb og Volkswagens 1L, er dette Frankfurt-utstillingens høydepunkt. Alle er bygget etter det eneste interessante mottoet for tiden: ”Ut av boksen. Tenk nytt”.

Powered by Labrador CMS