Porsche i Villa Rotschild
Porsche 911 Sport Classic
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Villa Rotschild
Porsche 911 Sport Classic
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Villa Rotschild
Porsche 911 Sport Classic
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Villa Rotschild
Porsche 911 Sport Classic
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Villa Rotschild
Porsche 911 Turbo
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Villa Rotschild
Porsche 911 Sport Classic
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Villa Rotschild
Porsche 911 Turbo
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Villa Rotschild
Porsche 911 GT3 RS
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Villa Rotschild
Porsche 911 GT3 RS
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Villa Rotschild
Porsche 911 GT3 RS
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Villa Rotschild
Porsche 911 GT3 RS
Foto: Jon Winding-Sørensen
Porsche i Villa Rotschild
Porsche 911 Turbo
Foto: Jon Winding-Sørensen
Prosjektleder Boris Apenbrink

Porsche i det grønne

Langt ute på bondelandet møtte vi Porsches Frankfurt-premierer, dagen før de avdukes på bilutstillingen.

Publisert Sist oppdatert

Man kan trygt si at Frankfurt kunne startet litt kjedeligere. Utstillingen åpner offisielt torsdag – og den dagen avsluttes med en meget eksklusiv klubbaften, redigert av BILs gode kollega, norske Carl*s Cars.

Så er det pressedager onsdag og tirsdag, for å telle oss bakover. Og i kveld skal Volkswagen-gruppen overkjøre oss med en stor, lukket forestilling der alle nyheter fra alle gruppens merker skal vises.

Skjønt alle? Nix – noen mangler. MAN og Scania selvfølgelig, vil alle dere som kjenner konsernet si. Men det som virkelig mangler, er Porsche. Den dealen er så fersk at Porsche heldigvis enda skal få lov til å kjøre sitt eget løp.

LES: Auto Union snart på plass

Og det gjorde de til gangs, med en spesialforestilling for film og TV oppe i Taunus-fjellene bak Frankfurt, i noe som heter Villa Rotschild. Navnet sier vel sitt.

BilNorge var selvfølgelig der. Det får ikke hjelpe om vi ikke kunne ta levende bilder med annet enn mobiltelefonen, men å møte Classic og GT3 RS og Turbo på tomannshånd, med mange av de ansvarlige veldig til stede, kunne vi ikke hoppe over.

Gatefeier

GT3 RS, gateutgaven av 911-raceren som Porsche kaller gatefeieren - ”sweeping the street with that one” - ser jo helt utrolig ut, med sine ni tommer brede dekk foran og 12-tommers bak.

Og med en oransj/ildrød grafikk på den menace-grå overflaten, ser den ut som en tøff dekorasjon. Men denne er bygget for å kjøre, ikke for å stå stille. Motoren er tatt opp til 3,8 liter, og hvis du ganger det opp med en litereffekt på 118, får du vel 450 – 15 mer enn i en GT3.

SE: Bilder og video av 911 GT3 RS

I denne sammenhengen er jo den nye 911 Turbo, så velpublisert fotografert i Lofoten for et par måneder siden, en ren husholdningsmodell, så den kommer vi sikkert tilbake til. Derimot kan jeg garantere at Classic ikke blir like tallrik.

SE: Porsche 911 Turbo i norsk natur

Klassisk

Den skal bygges i bare 250 eksemplarer og er en ren samlerbil. Det er ikke jeg som sier det, det er unge Boris Apenbrink som forteller det. Og han vet, for han var prosjektleder for denne bilen.

Dette er første gang Porsche lager en bil på denne måten. Eksklusive detaljer som bare finnes på denne bilen (utvendig farge, innvendige detaljer og Double Bubble taket) koblet opp med masse pimp- og power-detaljer som kan plukkes fra hyllen.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Det vi kjenner igjen, som gjør at jeg til nød kan godta Classic-navnet, er at Duck-tailen er tilbake. Den kjenner vi fra noen av de nydeligste 911-racerne. Carrera RS 2,7 fra tidlig 70-tall.

Men når så vi en dobbel-boble på toppen av en Porsche? Den eneste jeg kan huske er den grønne Panamericana konseptbilen for et par hundre år siden.

Her har de frekt løftet en klassisk detalj fra noe helt annet enn Porsche – dette er jo et Zagato-varemerke – og begynt å bygge det inn i Porsche-myten også.

Samlerobjekt

Bilen er nydelig den, og blir garantert et samlerstykke. Særlig fordi den ikke vil bli solgt i Nord-Amerika, Korea og Kina (blant andre markeder). Men Norge får faktisk to av dem.

Dermed kan du være garantert at om du får tak i en til 170.000 euro i dag, vil du automatisk kunne gjøre penger på den når du selger den svart videre til et av disse off-limits markedene.

LES: Porsches nye klassiker - med bilder og video

Spesifikasjoner? Hvem er interessert? 3,8 liter på 408 hester og manuell girkasse er obligatorisk – vi snakker jo klassisk (selv om du slipper dobbeltclutching, Porscher er jo alle synkroniseringers mor).

Og litt interessant. Den kan leveres med Litium-batteri i stedet for normalt bilbatteri. Da sparer du 10 kg.

Jeg nevnte det, gjorde jeg ikke, at man kan starte Frankfurt på en tristere måte enn på en Rotschild gressplen omgitt av vegg-til-vegg nye Porscher.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Powered by Labrador CMS