-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Infiniti overrasker
Det er mye vakkert å skue i Genève om dagen, enten du er bilinteressert eller ei.
Jeg opplevde to store åpenbaringer i Genève. Ingen av dem hadde med biler å gjøre. Her kommer den første.
Infiniti kjenner vi ikke i Norge ennå. Og selv om meningen var at vi skulle se de første i år, er nok akkurat den planen forskjøvet.
Merket er, som de fleste kanskje vet, en overavdeling av Nissan. I 1989 bestemte den andre japanske fabrikken seg for å gjøre noe tilsvarende Lexus, og de gjorde det. Først og fremst for det amerikanske markedet.
Etter det er ikke akkurat Infiniti blitt den helt store suksessen, men merket har bitt seg fast, og ekspanderer sakte og sikkert. Også på såpass mange europeiske markeder at det er relevant for dem å stille ut i Genève. På en stand så langt unna Nissan som det er mulig å komme.
Jubelvogn
Og hva møtte vi der? Jo, en fullstendig uventet supersportsvogn som ble skapt for å feire merkets 20-års jubileum.
En stor, luksuriøs toseter som på mange måter har gjort det som Ferrari California ikke har gjort, nemlig klart å kombinere bølgende linjer med barberbladskarpe konturer. Her blir det et spill i linjer som er noe av det mer spennende på utstillingen. Masse skulptur, men samtidig enorm dynamikk.
Under skallet skjuler det seg åpenbart spennende tekniske detaljer også. Den 3,7-liters turbomatede V6eren som vi møtte i G37-modellen i fjor. Ikke bare koblet til en to-clutch transmisjon – i tillegg er det en el-motor med i spillet, så vi snakker en skikkelig hybrid her. Av den typen som gir forbrenningsmotoren en ekstra boost når det trengs.
Men det er nå vi kommer til min personlige toppopplevelse. Shiro Nakamura er sjefdesigner for Nissan-gruppen. Han er utdannet fra Art Center i California, og startet faktisk hos Isuzu før han ble Design Manager hos Nissan (og etterhånden visepresident) i 1999. Så han kan altså feire ti års jubileum.
Essens
Da han presenterte oss for Essence, som denne modellen heter, la han veldig stor vekt på gamle luksusbil-tradisjoner, der det fulgte med skreddersydd bagasjesett fra en av de store koffertmakerne.
I dette tilfellet gikk han til Louis Vuitton, som mekket et fantastisk sett accessoire-beholdere. De var plassert på en plate i bagasjerommet som skled ut – her er det ikke snakk om ugrasiøs bøying og kiropraktorvennlige øvelser.
Og hva ser jeg så på en av disse koffertene? SN står det som diskrete initialer. At Nissans designsjef har plassert sin signatur, ikke bare på hele bilen, men også på luksusbagasjen, synes jeg er en av de mest praktfulle detaljer på denne utstillingen. Særlig fordi nesten ingen vil legge merke til det.
Hva som er det andre høydepunktet? Det skal du få vite i morgen.