-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kias tredje
No. 3 var det greie navnet på Kias konseptbil i Genève, men den kommer nok til å bli mye mer enn det. Dette er Kias utfordrer til Meriva og C3 Picasso.
Hvorfor den heter nummer tre, glemte jeg faktisk å spørre Gregory Guillaume om. Han er sjefdesigner for Kia i Europa, og det ble han lenge før Peter Schreyer ble global designsjef for Kia.
De to har vært sammen nesten siden Guillaume tok eksamen fra Art Center, den gang denne California-skolen fremdeles hadde en meget kostbar filial i Sveits.
Det betyr at begge to har vokst opp i et VW/Audi-miljø, hvilket man ikke skulle tro nå. No. 3 er en festlig super-mini-MPV av en type og en fasong VW Touran aldri har vært i nærheten av.
(Og kom ikke med argumentet om hva som virkelig selger, det behøver ikke være et forsvar for kjedelig design at det selger bra). Men som Guillaume alltid presiserer, denne gangen var det Schreyer som fulgte etter ham, og ikke omvendt.
No. 3 er den første bilen som er utviklet noe sted hos Kia etter at Schreyer kom, så selv om dette er Guillaumes bil, har den også Schreyers signatur i og med at det er han som har satt tommelen opp.
Og ingen er vel i tvil om at det er slik bilen vil bli, når den settes i produksjon i Europa neste år. Det eneste vi nok kommer til å miste er den skrå stolpen i taket, som gjør glasstaket helt asymmetrisk.
Nytt ansikt
Ellers er bilen nesten klar, det eneste som skurrer hos oss er fronten. Kia har vel rotet mer enn de fleste når det gjelder å skaffe seg et fjes – men hvis det er dette de skal gå for fremover, som et familietryne, tror jeg de er på ville veier.
Den dominerende konturen ser ut som et veldig slitent åtte-tall som har lagt seg for å hvile. Og den, pluss markerte frontlykter og et meget markert underbitt med alt for mange dekorasjoner, splitter opp hele fronten i noe som verken er tiltalende, sjarmerende eller dynamisk.
Men bortsett fra det, har den godkjent på alle områder. Høy, god plass, et dashbord som er så lite konseptbil at det kan gå uendret inn i produksjonsbilen.
Den er bygget på Soul-plattformen og vil i hvert fall få de 1,6 liters motorene som finnes, sikkert også med muligheter for automat. Og konsernets nye stopp-start innretning vil garantert bli en del av pakken.
Ny klasse?
Siden det hele er det så bra, blir det bare patetisk når Kia prøver å redefinere MPV-begrepet. Her kan du velge mellom enten Magnificent Panoramic Vehicle, Marvellous Palace Vehicle eller Million Possibilities Vehicle. Eller var det ment å være morsomt?
Her ser du når de nye bilmodellene kommer til Norge