-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Europas Fisker?
Lightning debuterte i London sist sommer. Nå gikk den internasjonalt – med førstereis til Genève-utstillingen.
Vi har fortalt deg om denne engelske elektriske superbilen før (KLIKK HER FOR Å LESE), men dette var første gang jeg møtte noe av dem som står bak den. Spesielt imponert ble jeg av det unge Daniel Durrant hadde gjort. Han gikk ut fra Universitetet i Coventry, Transportdesign, for bare fire år siden – var en tur innom Land Rover, men satte seg så ned og tegnet Lightning.
Han hadde ganske rommelige mål å boltre seg på, 445 x 174 x 120 cm, men har allikevel vist imponerende disiplin og har kommet frem til noe som er temmelig selvstendig. Noen ville kanskje si at det er spor av Aston og spor av Zagato og spor av Maserati over bakhjulene, men når du går rundt den, ser du at dette er ett helheltlig stykke bildesign som ikke skylder noen noe.
Luksus-erfaring
Mannen bak Ligtning-forsøket heter Peter Ward – I 10 år forsynte jeg planeten med noen av de største, dyreste og mest bensinslukende bilene vi noen gang har opplevd, sier han beskjedent. Han var nemlig sjef for Rolls-Royce/Bentley i ti år før de ble tyske og splittet.
Nå er det avlatstid, og den tilbringer han altså med å forsyne planeten med noe av det største, dyreste og mest elektriske vi til nå har sett.
Det er verd å merke seg at denne bilen er designet for svært rask lading. Batteripakken består av 30 enheter, og kan lades på 10 minutter fra en kraftig nok plugg. Det skal rekke til ca. 300 kilometer.
Lyd-generator
Hvert 20-tommers hjul har sin egen motor, fire ganger 120 kW – de muntre konstruktørene synes det er synd å pakke noe som er godt over 600 hester i noe som er helt lydløst, så bilen er utstyrt med sin egen lyd-generator, der du for eksempel kan bestille brølet fra en V12-motor når du akselererer fra null til hundre på under fire sekunder.
I Genève unngikk bilen masse oppmerksomhet, for den sto langt nede i kjelleren de to første dagene, som et levende eksemplar av det de snakket om på en stor konferanse om The Wired Car.
Kanskje fikk Peter Ward og folkene hans den oppmerksomheten de ønsket fra viktige fagfolk, men til gjengjeld tok Fisker og de andre el-bil forslagene all oppmerksomhet i utstillingshallene, mens Lightning-standen sto så tom at det var mange som trodde at bilen slett ikke hadde nådd frem.
Vi får håpe den virkelig rekker frem til markedet før alle pengene har fordampet. Det er ikke gratis å få en slik bil produksjonsklar. Men Durrant virket optimistisk.