-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hardkokt Egg
Koenigsegg måtte trekke av lakenet i dag, som vi regnet med. Og avslørte en fireseters superbil som går på sol!
Mandag sa Koenigsegg at de ville vente til onsdag med å vise hva det var for noe uvanlig stort som skjulte seg under lakenet. Trøkket ble for stort, de måtte avsløre hemmeligheten i dag. Quant er en fireseter, men ikke firedørs som vi håpet. Derimot har den vingedører som åpner seg over for- og baksete.
Sikkert lekkert, men det fikk vi ikke se, for bilen på standen er bare en mockup. Men denne skal i produksjon sier folkene der unisont.
Den er bygget i samarbeid med et firma som heter NLV Solar AG, som har kommet ganske langt i å mestre omforming av solenergi til elektrisitet, og det ønsket de å vise gjennom å la en av verdens mest markante superbilprodusenter, Koenigsegg, bygge en spesialmodell rundt deres teknologi.
Kjapp
Så da har man en elektro/elektronikkpakke som veier 450 kg og som ikke inneholder materialer eller stoffer som er problematiske for miljø eller destruksjon.
Ved hjelp av firmaets Flow Accumulation Energy Storage kan den lades opp til fullt på 15-20 minutter, og ha nok for en aksjonsradius på 500 km.
Og inne i det hele snakker vi 275 km/t og nulltilhundre på 5,2. Totalt regner man med at dette vil veie under 1800 kg, og ha en luftmotstandskoeffisient på lave 0,27 og et frontareal på bare 2 kvadratmeter. Forfra måler den 201 x 134 cm mens lengden er på 12 cm under fem meter. En schwaer bil med andre ord.
Litt norsk
Den er designet av svenske Joachim Nordwall, men Eker Design har åpenbart vært sterkt inne i bildet. Overflatemodelleringen er for eksempel gjort av Efraim Tangen, medarbeider hos Bård Eker og mannen som nesten vant BILs designkonkurranse i 2007. Og flere andre navn er også kjente, fra Østfold-området.
Jeg har til og med en mistanke om at lakkeringen er norsk, og det må ha vært en problematisk jobb, for nesten hele bilens overflate er dekket av en tynn film med solceller som også tilfører bilen energi for driften.
Det er to motorer ombord, en for hvert bakhjul. Til sammen byr de på 512 hk. ABS og ESP selvfølgelig, og alt du kan ønske av infotainment. Så nå gjelder det bare å få den på hjul, for nok en gang å vise at aksen Skåne-Østfold virkelig betyr noe på superbilkartet