-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
La det bli lys
Tyske EDAG, som egentlig er et grav alvorlig konstruksjonsfirma med store oppdrag fra bilbransjen, hadde en munter flip i Genève. Light Car het den, der Light ikke bare betyr lett, men også lys.
Hvis jeg forteller at EDAG har utviklet komplette biler for Proton, firehjulsdriften for SAAB, drivlinjen for den nye Z4, produksjonselementene for Scirocco-karosseriet og hele den digitale fabrikken for Mercedes Actros, så høres det vel egentlig ganske seriøst ut.
Derfor er det spesielt morsomt når sånne folk viser noe de kaller Light Car, ulikt noe vi har sett før.
Den var kølsvart der den sto på standen i Genève, så svart og blank at det var nesten umulig å få noe inntrykk av hvordan den egentlig så ut. Men etterhånden avslørte den seg om en 400 x170 x ca. 140 cm bobleformet bil, ikke ulik en rekke av de andre el-drevne prototypene vi har sett i det siste.
Unik
Men denne var unik, fordi den først sto der og ga inntrykk av at den var en skulptur i en eller annen polert svart stein. Hvilket ikke var så langt fra sannheten, for her hadde vi en bil med et karosseri i basaltfiber. Basalt er en lavastein, veldig svart og veldig slitesterk, og når den brukes i asfalt er den også glimrende i det at den nesten ikke avgir støv.
Dette 100 prosent gjenbrukbare materialet, sammen med transparente Makrolon-paneler (i stedet for glass), og de nye organiske LEDene ((O)LED, er basis i denne muntre oppskriften. For her er bilen du selv kan dekorere elektronisk.
Alle lyssignaler kan du gi din egen form, de dukker plutselig opp under den svarte overflaten, lynskarpe nesten som du har festet et skarpt definert klistremerke på bilen.
Her er det muligheter både for forskjellige farger og forskjellige former, man kan med andre ord også se for seg at denne teknologien blir brukt til å gi bilen din nye linjer hver eneste morgen. Gule fartsstriper på høyre side i dag, takk.
Legio
En tilsvarende teknikk er brukt på innsiden der også instrumentene kan konfigureres, designes og plasseres helt etter ditt eget ønske.
Egentlig er det jo ikke annerledes enn å bygge skrivebordet på PCen din, men i denne settingen ble det hele ganske futuristisk. Og dessuten lot de hele hekken bli en stor oppslagstavle, der du for eksempel kan gi beskjed til bilen bak deg om at det er en skikkelig trafikk-kø foran, eller at det er meldt at det blir ganske glatt rundt neste sving.
Det er nesten ikke noen vits i å nevne at dette er en 4-5-seters bil som kjøres, den er utstyrt med el-motor og li-ion-batterier og har en rekkevidde på 150 km, slik den står nå. For hele poenget var jo en fantastisk overflate med en rekke overraskelser innebygget.
EDAG har også en plan om at de sammen med en partner skal utvikle prosjektet slik at vi får se en prototype på IAA i Frankfurt i september, og deretter en produksjonsklar modell i Genève neste år.
Vi kan jo alltid håpe.