-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lett og superrask Bentley
Continental Supersports blir den raskeste og kraftigste Bentley noensinne. En muskuløs toseter som leverer superbilytelser med fokus på kjøreopplevelsen.
Supersports blir også den første Bentley som kan kjøres både på bensin og bioetanol - E85. Den er første steg på veien mot selskapets mål om å gjøre hele modellporteføljen kompatibel med fornybar energi innen 2012.
Hele Continental Supersports-prosjektet begynte med at man jobbet med vektreduksjon for Continental GT - samtidig som den skulle få mer krefter. Men det ene tok det andre, og i løpet av de 24 månedene man jobbet med prosjektet forandret det seg til å bli et uviklingsprosjekt for en helt ny bil.
Råtass
Resultatene av prosjektet fremstår som noe utenom det vanlige. 621 hester kaster, den fortsatt røslige bilen, fra stillestående til 100 på 3,9 sekunder – og til en toppfart på 329 kilometer i timen.
Det er samme ytelse som man finner i Audi R8 V10 som vi nylig prøvde.
For å håndtere kreftene har Supersports fått en rekke chassis-forbedringer som inkluderer både oppgradert styring, fjæring, dempere og stabilitetsstag. I tillegg har man lagt vekt på å redusere vekten på alle uavfjærede deler.
Mest bak
Sportsligheten er også mer fremhevet ved at driften på firehjulstrekksystemet er satt til 40/60 noe som gjør at bilen skal føles bakhjulsdrevet når du forsøker å få kreftene ned på bakken.
For å gjøre bilen enda raskere har gearkassen fra ZF blitt dobbelt så rask og tillater nå doble nedgearinger
Som seg hør og bør for en supersportsbil, får den keramiske bremser som standard – også det bidrar til å redusere vekten.
Totalt sett er vekten redusert med 110 kilo om man sammenligner med Continental GT Speed.
Form følger funksjon
Designet av Supersports har delvis blitt til som en følge av de ekstreme kreftene man har plantet i bilen. For eksempel har de økte kreftene fra W12-motoren ført til at man har vært nødt til å forbedre luftinnsuget til twinturboen. Det er årsaken til de store vertikale luftinntakene både i fronten og på panseret.
På samme måte har hjulbuene vokst med fem centimeter for å gi plass til den økte sporvidden, i tillegg til at det selvsagt ser usedvanlig tøft ut.
Ellers skiller Supersports seg fra Continental Coupé ved at alle kromdeler på Coupé, har fått en egen mørkere stil på Supersports. Teknikken er den samme som brukes for å gi en spesiell slitesterk overflate til industriverktøy.
Nytt og gammelt håndverk
Innvendig er det også lagt vekt på det sportslige. Bentleys interiørdesignere har jobbet for å gi en ny tolkning av Bentleys klassiske design. Det har ført til utstrakt bruk av karbon og Alcantara – enda en ting som bidrar til å redusere vekten på bilen.
Bilen er en ren toseter med lettvekts sportsseter der også store deler er laget av karbonfiber.
For Bentley er det også viktig å bruke denne bilen for å vise hva arbeiderne på fabrikken i Crewe kan gjøre, både med moderne materialer og med skinn som de har jobbet med i generasjoner.
Noe å slekte på
Navnet Supersports er heller ikke nytt. Det er hentet fra den originale treliters Supersports som ble introdusert første gang i 1925. Den hadde 85 hester og var den første produksjons-Bentley som brøt den viktige 100 miles i timen-grensen. Supersports bygget på merkets erfaringer fra Le Mans.
Fakta Bentley Continental Supersports
Motor: 6-liters twinturbo W12-motor.
Ytelser: 621 hk v/6000 o/min, 800 Nm v 1700-5600 o/min.
Aks. 0-100 km/t: 3,9 sekunder
Aks. 0-160 km/t: 8,9 sekunder
Aks. 80-120 km/t: 2,6 sekunder
Toppfart: 329 km/t