Opel Meriva

Opel Meriva

Opel Meriva

Opel Meriva

Opel Meriva

Opel Meriva

Opel Meriva

Opel Meriva

Opel Meriva

Opel Meriva

Opel Meriva

Vauxhall Meriva

Vauxhall Meriva

Vauxhall Meriva

Vauxhall Meriva

Vauxhall Meriva

Meriva er offisiell

Neste generasjon Opel Meriva kommer i salg til sommeren. Her er de første bildene av bilen i britisk innpakning.

Publisert Sist oppdatert

I Storbritannia markedsføres som kjent Opel-modellene som Vauxhall, og dermed er det en Vauxhall Meriva vi nå kan presentere. Men bortsett fra en litt annen front, enkelte detaljer og logoer, er bilene identiske.

(Opel var noe senere med å offentliggjøre bilder enn Vauxhall, derfor får du begge deler her på BilNorge)

Det første vi legger merke til er de spesielle sidedørene bak – kalt Flexi-dører. De er hengslet i bakkant og åpner seg nesten 90 grader for å gi enkel adkomst til bilens indre gemakker. Prinsippet så vi første gang på Meriva Concept som sto utstilt i Genève i 2008.

SE: Opel Meriva Concept

Dørene gjør det ikke minst enklere å få barn ut og inn av baksetene, og for ikke å leve opp til uttrykket ”selvmordsdører” forsikrer Opel at disse ikke kan åpnes mens bilen er i bevegelse.

Prinsippet er kjent fra modeller som Rolls-Royce Phantom og Mazda RX-8, men for en kompakt familiebil er det noe nytt.

Flexi

Nye Meriva lever opp til betegnelsen kompakt flerbruksbilen takket være et fleksibelt interiør. FlexRail gir nye muligheter for bilens senterkonsoll, og gir brukeren mulighet til å montere forskjellige oppbevaringsløsninger på to skinner etter egne ønsker og behov.

Det populære FlexSpace setesystemet har blitt enda mer praktisk – noe som innebærer at setene enkelt foldes sammen og skyves for å gi maksimal plass til bagasje eller maks komfort for passasjerer.

Forsetene, inspirert av de som sitter i Insignia og Astra, er ekstremt fleksible og kan skyves hele 240 mm i lengde og 65 mm i høyde.

Foredlet

Nye Merivas utseende er tydelig inspirert av Insignia og Astra, og dermed får den nye modellen en langt mer tiltalende design enn sin forgjenger hvor funksjonalitet gikk på bekostning av stil. Baksetepassasjerer vil sette stor pris på panoramautsikt gjennom store vindusflater.

SE: Spionbilder av Meriva

Større akselavstand og sporvidde skal sørge for økt komfort og bedre kjøreegenskaper. Seks moderne turbomotorer, med hk-antall fra 75 til 140, skal i snitt sørge for å senke CO2-utslippene med 15 prosent fra dagens modell.

Nye Meriva skal debutere på Genève-utstillingen i mars og de første bilene kommer til Norge sommeren 2010.

Powered by Labrador CMS