Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Gumpert, en gammel favoritt, stilte med smoking-utstilling. Stiligere enn køla svart og kritta hvitt finnes vel ikke.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Spyker
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Valmet stiller ut sin Eva sammen med norske Think som de jo bygger nå. I morgen skal jeg finne ut hvor mye Think det finnes i Eva, om noe.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Du kan trygt regne med at Spykers pressekonferanse, en av de første i morgen, vil bli blant de best besøkte.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Under det blå lakenet skjuler det seg noe jeg er veldig spent på. Det eneste jeg vet er at den kommer fra King Saud University. En skikkelig ørken-jeger?
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Königsegg bedrev mer Agera-stripp enn egentlig planlagt. Men fremdeles må vi vente til i morgen for en skikkelig avduking.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Agera
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Agera
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Agera
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Mens vi venter på en helt ny Bugatti underholder fabrikken oss ved å vise en helt avkledd modell. Tettpakka er ikke en gang fornavnet.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Bugatti
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Audi har valgt muntre farger på noen modeller i år. Omgangssyke var det noen som kalte den.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Langt i bakgrunnen, fjernt fra oss tjuvtittere fant vi den nye A1 - i racingsutgave?
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Ferrari er blitt grønn, det stemmer liksom ikke helt. Riktignok ikke grønnere enn at de foreløpig nøyer seg med å hente inn KERS-teknologien fra fjorårets Formel 1. Men var det nødvendig å gjøre grønnfargen SÅ stygg?
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Ferrari
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Det er alltid like morsomt å studere toppsjefene der de i slacks og genser trener på morgendagens høytidelige pressekonferansetaler. Da er det skjorte og slips, ja.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Saab var solid på plass, ikke bare med den nye 9-5, men også med en av de gamle rallybilene. Det gledet er gammelt Saab-hue og tyder på at de nye eierne kanskje mener noe.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Saab
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Saab
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro er som vanlig på plass, og som vanlig så standen ut som om han nettopp hadde sett på klokka og sagt, Dæggern i dag er det torsdag og mandag er det Genève-utstilling, og så setter de i gang. Med fantastiske resultater. Vær sikker på at jeg skal komm
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Sbarro
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Gledelig mange karosseriskreddere til stede, Zagato venter vi spent på.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
I morgen dukker den nye Micra opp, en skikkelig global modell.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Å ha Abt på plass er hyggelig, de begynner å bli meget mer enn bare et tysk trimmingsfirma.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Se denne nydelige symbolikken for den gryende samarbeidet mellom Torino og Detroit. Får håpe bilene blir like lekre.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Presisjonsrygging er en av de øvelsene du bare opplever dagen før dagen på en bilutstilling.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Dette er rammeverket for den nye (øst)tysk-bygde AC Cobra. Den så helt praktfull ut. Og dere skal snart få møte denne produsenten i en helt annen sammenheng.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Her ser vi for første gangen IEDs Tesla-forslag i virkeligheten.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Jommen dukker det ikke opp et moderne forslag til historiske Hispano Suiza her også. Siste gang var vel da Mazel kom til Genève og lovet å gjenopplive det gamle navnet.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Hispano Suiza
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Mannen bak initiativet denne gang er en gammel venn, Erwin Himmel, som i sin tid ledet Volkswagens designstudio i Sitges, men som ikke ble designsjef for Volkswagen-gruppen. Så da begynte han for seg selv. I dag har han et studio i Ingolstadt, hvilket nok
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Alfa Romeo feirer 100 år ved å vise noen gamle mesterverk.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Den nye Giulietta så bra ut - den 1/30-delen vil fikk se
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Tro ikke at MiTo QV betyr Quattro Valvole, slik noen tyske kolleger skrev. Det er selvfølgelig Quadrifoglio Verde, det grønne firkløveret. Beskjeden om at nå har noen pustet på denne festlige lille komapktbilen og gjort det enda festligere.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Hos Rinspeed er de veldig opptatt av ikke å kjøre ned glassveggen. Som sagt, dagen før åpning byr alltid på spesielle øvelser.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
BYD viser sine drivlinje-alternativer, på tross av at de har utsatt eksporten til Europa. BilNorge.no skal ha et eksklusivt intervju med disse kineserne i morgen, da får vi vel vite litt mer om hva som skjer, og når.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
BYD
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Kia debuterer sin etterlengtede Sportage i Genève.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Rett fra bilutstillingen i Chicago kom denne firedørs sportscoupéen fra Kia.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Kia
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Ingen kan vel være i tvil om at denne Toyotaen er en Aston Martin.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Cygnet skal barnet hete og flere og flere tror at dette blir vellykket.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Har en Toyota noensinne blitt like omhyggelig polert og pusset?
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Fra tirsdag er det denne hyggelige gjengen uniformerte vertinner som plutselig vet alt om Volvo.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Til Hispano Suiz-presentasjonen fikk Himmel heldigvis med seg en av de gamle mesterstykkene også.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Touring, med sin Superleggera-konstruksjon, er på plass. Ikke bare med stasjonsvogn på Bentley, men også med en tradisjonell coupé.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Touring
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Ellers har jeg en følelse av at denne Toyotaen kommer til å bli en av mine favoritter fra den 80. Genève-utstillingen. Ikke bare ser den tøff ut, på en gammeldags muskel-måte (uten å overdrive), men den har jo også et så teit navn at alle må bli glad i de
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Toyota FT-86
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Nick Reilly, den nye Opel-sjefen, hadde kjørt hele veien fra Rüsselsheim til Genève med den nye Ampera. I morgen skal jeg spørre hvor lang tid han brukte, og hvor mye bensin. Selv brukte jeg 4 timer og 30 minutter og 45 liter - akkurat tørr tank på Mitoen
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Femten TV-skjermer med manus - her skal ikke talene improviseres. "Thank you, Nick" (nærmest kamera)
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Som fullskala modell så Opels nye konsept, GT/E - bygget på Ampera-plattform (men den virket meget større) – veldig bra ut.
Sniktitt på Genève (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Her er det ikke noe interiør, og ikke noen drivlinje, men siderorene bak beveger seg ut og inn for å styre aerodynamikken. De ga bilen en utrolig preg av Bertones gamle, praktfulle, eksperimentelle BAT-serie.

Bildebrev: Dette virker lovende

En kjapp rundgang, dagen før åpningen, avslører at dette kommer til å bli enda en Genève-utstilling som blir verd å huske.

Publisert Sist oppdatert

Nå er kanskje ikke jeg blasert nok, for bare vift med en bilutstilling under nesen min, og neseborene vibrerer som på en gammel sirkushest. Det er noen som påstår at bilutstillinger, det er vernekosten jeg spiser til frokost.

Men dette blir en bra utstilling. Ikke minst fordi det er så mye mer å se på.

Mange av de store standene er blitt mindre, eller helt borte. Til gjengjeld er det blitt flere små. Kanskje ikke bilfabrikker, men flere små, uavhengige operatører.

Karosserimakere, ombyggere, folk som forsøker seg med små serier, drømmere som har skrapt sammen til en standplass, underleverandører som vil vise i konkret produkt hva de kan by på.

Og så alle de små produsentene, selvfølgelig, som på tross av større og større konsentrasjoner i den tunge delen av bransjen, sørger for å betjene de 3 prosent av kundene som ikke vil ha det de andre har.

Du vil finne noen av disse eksemplene i bildene som følger med denne historien. Snapshots het det i gamle dager. Ikke noe er vel mer snapshots enn disse som er rasket med på en hektisk rundtur dagen før den første offisielle pressedagen. Sannsynligvis vil det komme en historie til hvert eneste av disse bildene i dagene fremover.

Men noe kan vi slå fast allerede nå. For eksempel at på tross av hva mange trodde, har Saab en stand her. En stor stand, der de ikke bare har med seg det aller nyeste, men også noe av det eldste. Det tyder bra – røttene var vel noe GM omhyggelig klarte å glemme i den tiden de mishandlet Saab.

Paradoksalt nok feires den ferske skilsmissen mellom Saab og GM med at Saab-standen nå ligger helt inntil Opel – tidligere har det vært ganske mange andre stands mellom de to.

Hvorfor er ikke vanskelig å forstå – inntil for noen dager siden var Saab fremdeles Opels ansvar, og dersom Saab skulle velges bort fra Genève, kunne Opel fylle den store flaten isteden. Nå er de her begge.

En annen interessant oppdagelse er at selv om de fleste utstillerne ikke akkurat gjorde det enkelt for oss førpremiere-inntrengere å se ting, gjorde Skoda det umulig. De hadde gjerdet inn sitt område i et svært svart teppe.

Er det faceliftene de beskytter så omhyggelig, eller dukker det opp noe overraskende og fantastisk derfra? Antakelig får vi svaret på det litt senere i kveld, VW-gruppen skal bespise og bedrikke de sultne og tørste hordene som i morgen skal henge et pressekort rundt halsen og fortelle hverandre hvor lite nytt det er i Genève i år.

Det er en VW-gruppe-forestilling som overgår det meste av dampveivalsing her i Genève, og det er alltid interessant å observere hvem Ferdinand Piëch har ved sine sider i år. Det kan alltid gi et signal om hvem som er nestemann opp eller ned i dette som skal bli verdens største bilprodusent.

Men dette er politkk, og er over igjen i morgen. Da skal jeg boltre meg i nydelige overflater, spennende motorer, høre om ”grønne” løsninger som er rett rundt hjørnet, mens det jeg egentlig ser etter, er den neste som byr på mer enn 8.000 omdreininger.

Ivrige designere skal få forklare meg hva de egentlig mente akkurat der, mens jeg også må lytte høflig til snakk om markedsandeler og segmenter før jeg igjen kan fordype meg i en, ikke bare aktiv, men veldig aktiv bakaksel.

Regn med ganske mange Genève-innslag på disse sidene i dagene som kommer. Se ikke bort fra at noen av dem blir ganske entusiastiske også.

Powered by Labrador CMS